Velkommen til bloggen min

mandag 24. oktober 2011

ME-forskningen-hvor langt den er kommet! Ekko P2 i dag


Her kan du klikke på linken over så får du høre hele intervjuet som er svært interessant!

 Dr. Øystein Fluge, Forfatter Jørgen Jelstad og bloggeren Maria Gjerpe i studio. 24. oktober 2011.

Betyr gjennombruddet i Bergen at ME-gåten nå er løst? Dette ble tatt opp i det flotte intervjuet med den ene legen på Haukland universitetssykehus, Dr. Fluge, forfatteren av boka "de bortgjemte",  Jørgen Jelstad og lege og ME-syke Maria Gjerpe. 

Kan vi nå slå fast én gang for alle at ME sitter i kroppen og ikke i hodet? Hva vil forskningen bety for behandlingen av ME-pasienter?
Dette er noe av hva programmet handler om. Vi får vite mye mer om studiene på Haukland sykehus og hva de har funnet og hva som skal gjøres videre, og hvor lang tid det vil ta før ME-pasienter vil få tilbud om medisinen. Det dreier seg om år, men hvis nye studier støtter opp om det første med samme resultater, vil jeg tro og håpe at norsk helsevesen prioriterer oss ME-syke med solide økonomiske midler til behandling og videre forskning. 

Det tar også opp hvordan kognitive terapiformer som lightning process har fått plass i behandlingen av ME-syke.  Det foreligger ingen dokumentasjon på at det er noen effekt av slike  behandlinger. Selv har jeg gått på lightning process-kurs.  Jeg ble veldig ivrig, kjente ingen fysisk bedring, og etter en stund fikk jeg en periode der jeg ble mye dårligere.

Forfatter Jørgen Jelstad har åpnet en hjemmeside for boken "De Bortgjemte": 
www.debortgjemte.com

Jeg er godt i gang med å lese boka hans, den er råbra, utrolig nøyaktig og omfattende research, meget gode pasientbeskrivelser, glitrende om hvordan sykdommen arter seg, hvordan det er å ha ME, hvordan helsevesenet har behandlet og behandler ME-syke (det vil si stort sett og i beste fall si ingen behandling). Jeg er kommet til side 67, og den er spennende og første i sitt slag i Norge om ME.  Den har et godt og trist stykke ME-historie både på verdensbasis og i Norge på sine første 60 sider. 

MARIA GJERPE- utdannet lege fra UiO, blogger med prosjektmidler fra Fritt Ord: http://mariasmetode.wordpress.com/, fast blogger for Tidsskriftet for Den Norske Legeforening. Twitter: @mariasmetode"



9 kommentarer:

  1. Det er iallfall strålende at det nå gjøres noe seriøst med ME. Det er hovedsaken!!!

    Det er fryktelig synd at udokumenterte blindspor som Lightning Process i det hele tatt er tillatt. Det er åpenbart for ethvert tenkende menneske at LP bare har en positiv virkning på lommeboka til dem som driver med det.

    SvarSlett
  2. Radioprogrammet EKKO er veldig bra!
    Opplysende og vitenskapligt.
    Boken er den beste jeg har lest på lenge!
    Jeg må tvinge meg til å ta pauser, slik at jeg ikke bruker opp all energien. Men det er et luksusproblem. :)

    SvarSlett
  3. Kjære elskede Sigmund som har betalt all behandling, som har vært mitt lys og min lykt i 20 år med sykdom!!

    Hei "et liv å leve", ja, ikke sant, programmer var så bra! Nettopp vitenskapelig, og det er hva ME-saken trenger. Vitenskap, ikke synsing. Jeg er på side 67, må ta det i porsjoner, men hittil, den er fantastisk! Jeg må også tvinge meg til å ta pauser:) Godt du ser det som et luksusproblem, det er jo det, bortsett fra at sykdommen vår er svært ødeleggende på livskvaliteten, men det er håp et sted langt der framme, må vi tro på.

    SvarSlett
  4. Jeg tenkte på deg da jeg kjørte til jobb i morges og hørte at det skulle være om ME på P2's Ekko. Håpet du hadde radioen på P2, og det har du tydeligvis hatt.

    SvarSlett
  5. så koselig da, Grete, at du tenkte på meg da du hørte programmet. Jeg måtte jo få med meg det. Tusen takk:) Ha en fin dag når du leser dette!

    SvarSlett
  6. Det er fantastisk med denne forskingen som vi hører om om dagen. Så bra at de nå har gått vekk fra at dette sitter i hodet osv. Så feil man kan ta. LP er jo i tråd med det - at man kan tenke seg frisk fra alt. Tull og tøys!
    Jeg skal lese boken - har hørt mye bra om den.
    Stor klem Mona

    SvarSlett
  7. Ja, la oss håpe at dette er break through for Me-forskningen. Gleder meg til du begynner å lese boka:) Klem fra Kjersti

    SvarSlett
  8. Hej igen!
    Förstår verkligen att du hoppas på en ljusning och hopp om effektiv medicin, om du varit drabbad av detta i hela 20 år!
    Kram Pia

    SvarSlett
  9. Kjære Pia, tusen takk for varmende kommentar. Ja, jeg håper på et gjennombrudd i forskningen:) Man orker knapt tenke på hvor mange år det har vært. Klem fra kjersti

    SvarSlett