Velkommen til bloggen min

lørdag 22. oktober 2011

Ikke akkurat snikkarboden, men nå har vi TO fuglehus

Sigmund snekrer godt hjulpet av en detaljert bruksanvisning

Det er vel ingen overraskelse at det blir fuglehus her etter alle mine blogginnlegg med bilder av fugler. Jeg har nok tenkt på det i noen år at vi skal sørge for at småfuglene får mat, men nå er tanken satt ut i handling. Og jeg har bunkret opp med solsikkefrø og meiseboller. 

Det har seg sånn at vi er to mennesker i dette huset som så vidt kan slå i en spiker. Jeg har ingen forventning om at menn skal være flinkere enn oss kvinner til dette. Jeg er tross alt et "barn av 70-tallsfeminismen". Likestilling i svært mange henseender er jeg fortsatt for. Men det er Sigmund som tok på seg oppgaven å montere. 

Jeg er så imponert over ham!

Sigmund gikk heltemodig til verket med bruksanvisning, og jeg er SÅ imponert over at han ikke bare har snekret ett fuglehus, men TO! Nå er spørsmålet hvor jeg skal ha dem. Det skal absolutt ikke bli et yndet jaktområde for alle kattene i området.



Vi har blitt enige om at vi skal ha begge fuglehusene på verandaen der det ikke kan komme katter til. Nå har vi en terrasse på over 40 kvadrat på baksiden av huset, men der kan jo kattene lett komme til, så hvis noen leser og har en løsning til hvordan beskytte fuglene mot kattejegerne, så tas de imot med takk.


Jeg googlet etter fuglehus, og fikk et par treff, og bestilte da to samtidig. Med rask levering og kjapp montering står de nå begge på verandaen, og jeg mener at første porsjon solsikkefrø er borte, men jeg har ennå ikke sett noen fugler. Jeg har jo små planer om å sette et kamera der på vinteren, ta litt bilder hvis det er noen fugler som syns husene er bra og godkjenner dem ved å ta dem i bruk.

Ferdig!

På verandaen

Fuglehusene har litt dårlig konstruksjon, men Sigmund sier han skal fikse når skruene løsner og det oppstår problemer!

Da er det bare å ønske småfuglene velkommen, de skal ikke sulte på Langhus denne vinteren!



9 kommentarer:

  1. Så er du i gang! Og mannen ser da veldig fornøyd ut med å ha snekra sammen to fuglehus. Det er kjekt at de allerede har stativ å stå på, da er det jo bare å plassere dem så ikke kattene kommer opp og fanger fuglene.
    Spennende å se om det blir fuglebilder snart!

    SvarSlett
  2. Heihei Grete!; Ja, nå er det to fuglehus på verandaen, vet ikke helt om det er et ideelt sted og hvordan unngå katter vet jeg ikke helt hvis jeg setter dem på baksiden. Verandaen er liksom rett utenfor stuedøra mi, og kanskje de da ikke tør pga oss mennesker, jeg må nok bare avvente og se. Det tar nok tid før det blir bilder da:)

    SvarSlett
  3. Hei Grete, nå har vi hatt besøk, men jeg tror det er skjære, og den jager vel vekk annen fugl. Det var blitt en HELT meisebolle, hihi, og da må det være en stor fugl

    SvarSlett
  4. Det var ju riktigt smart med färdiga stativ till husen!
    Har tittat och tittat och undrar om man bara ska lägga lite frö där i botten på huset? Vad jag sett hos oss, så sprätter de ut en massa frön också. Kanske gör de det här, när där är så stora öppningar? Ja, det återstår väl att se. :) Tidiga morgnar är de nog ganska aktiva.

    Kattips har jag inga tyvärr!
    Kram Pia

    SvarSlett
  5. hei Pia, ja, husene er fine, men foreløpig har fuglene bare så vidt vært der, mulig vi har satt dem for nær døra ut så de er redde. Jeg har lagt litt frø i bunnen, som du skriver. Hva mener du med at de spretter ut en masse frø? Jeg skal avvente, har solrosfrø i bunnen og meisboller utenfor. Klem, kjersti

    SvarSlett
  6. Kjempesøte fuglehus. Og bare vent - når de får blitt vant til omgivelsene og dere, så kommer de igjen og igjen. Bare vær tålmodig :o) Ellers så det ut til å være en dypt konsentrert mann som snekret :p Tror de står fint på verandaen deres. Har i grunnen ikke noe smart tips om å holde katter unna. Jeg har jo to selv, så jeg vet hvilke jegere de er.
    Men jeg er helt sikker på at du kommer til å få masse glede på verandaen i løpet av vinteren :o)
    Klem Mona

    SvarSlett
  7. KJære Mona, to meiseboller er nå borte, jeg tror det er fru skjære. Jeg har sett noen kjøttmeis rekognosere, og maten blir borte, så noe er i ferd med å skje:) De bare driver og sjekker stedet om det er trygt ser det ut til. De har gjort sitt fornødne i rikt monn også, kan jeg røpe, hihi:) Mannen var konsentrert. På verandaen kommer ikke kattene til, så da får de stå der så lenge. Tusen takk for kommentar, jeg skal nok se hva som skjer utover vinteren, tror jeg må legge meg under et pledd i mørke inne så de ikke ser meg for å få informasjon om hva som foregår i "fugleverdenen", stor klem:))

    SvarSlett
  8. Hej igen Kjersti!
    Inte lätt alltid att förstå ett annat språk! Men man lär sig en hel del ändå. :)
    Jo, man får nästan spionera lite på fåglarna för att se vad de gör! *hi hi* På vårt lilla fågelhus (ska snart lägga ut bild) lyfter man på taket och fyller på med fågelfrön. Sen är där fyra små öppningar på varje sida, där fröna trillar ut. Är det olika sorters frön, så har jag ibland sett fåglarna sitta och sortera bland dem. De fröna de inte vill ha, slänger/kastar de bara ner på marken. Det var det jag menade när jag skrev "sprätter ut". :)
    Kram Pia

    SvarSlett
  9. hei igjen Pia! Hehe, ja, språket er ikke alltid like enkelt. Vet du at nå spiser fuglene, men de er der når jeg ikke er rett utenfor. Maten er iallfall borte.

    Gleder meg til å se bilder av ditt fuglehus! Det var praktisk at du kan løfte på taket og fylle på med fuglefrø. Taket sitter fast her. Så fuglene sorterer frøene, haha, de er smarte. Åh, da skjønte jeg "sprätter ut", vi har det samme navnet på norsk, men jeg så det ikke for meg. Tusen takk for forklaringen.
    klem, Kjersti

    SvarSlett