Velkommen til bloggen min

onsdag 19. oktober 2011

Den morsomme og frekke gråmåka


Det er etter mine amatørmessige "fuglestudier" at jeg har innsett hvilken fugl som "ruler" ved Østensjøvannet. Det er gråmåka. For den er enhver hindring bare en utfordring, aldri et problem. Den gyver løs på brødbiter som er altfor store for den, den dumper ned mellom de vakre svanene og rapper maten foran nebbet til de andre. Den stjeler fra alle andre og vil ikke dele, en skikkelig sjarmør. Den er vakker, stolt, frekk, intens og har litt "åtselsfugltendenser", eller skal jeg heller si at den minner om en gribb. Frekkere fugl har jeg ikke jeg sett. Det må da tilføyes at jeg slett ikke er noen fuglekjenner, så det fins nok mer "rampete" fugleslag enn denne.

Her har jeg et lite knippe bilder av denne fascinerende røveren. Bildene er absolutt ikke skarpe nok, jeg vet det, men syns bildene er morsomme og bestemte meg for å være mindre selvkritisk.

Her står den bare og skuer

Inn for landing


Her ser den sitt "bytte", en brødbit

Her har den fått den i munnen

Oiiii, her er det en til som har lyst på brødbiten, men jeg tror nok ikke den klarte å ta den fra den første



Her ligger den bare og venter på nye forsyninger

Oops, her for den øye på en brødbit og da gjelder det å handler raskt

Se der, ja, her har den tatt brødbiten med nebbet


Her ser brødbiten ut til å være godt på vei til å fordøyes

Men det ser ut til at brødbiten er litt stor så den må fraktes på land så den kan inntas i ro og mak

Gråmåka redder brødet i land

Her er det en riktig kosestund

Etter at den har spist er det tid for å klø seg og for å stelle fjærene

Her er den litt avventende kanskje

Videre følger flere gråmåker i ulike settinger: 

De "opererer" ofte to sammen, tror det er kjærestepar


En gråmåke viker ikke for en stor svane

På rekke og rad






6 kommentarer:

  1. Flotte bilder! Hilsen Mathilde

    SvarSlett
  2. Hej här också! :)
    Du behöver inte vara så självkritisk alls, jag tycker dina bilder är hur bra som helst! Och det var jättekul att titta igenom hela serien!

    Jag är ingen fågelkännare heller och de första fåglarna vi följde i våras var skrattmåsar i Magle våtmark! Men du verkar ju komma mycket närmare dina måsar än vad jag har gjort.
    Kram Pia

    SvarSlett
  3. Hei igjen Pia, så aktiv du har vært på bloggen min, TUSEN TAKK! jeg er nok litt selvkritisk, men vet ikke hvordan jeg skal få dem skarpe, må kanskje ha rørelsesstabilisator. Teleobjektivet mitt er nokså billig, og har ikke stabilisator og er ikke blant de lyssterke heller. Man kan jo ikke bruke stativ på fugler siden de flytter seg hele tiden.

    Så koselig at du sier så fint om serien med gråmåker. Jeg er heller ingen fuglekjenner. Skrattmåker har jeg aldri hørt om, og i Magle våtmark, det er vel der du har svanene dine også. Bruker du tele? Mitt er på 200 mm, skulle hatt større zoom, men det får vente:) STOR KLEM fra Kjersti

    SvarSlett
  4. Herlig bildeserie. Morsomt at du har laget dette innlegget på den måten - bygget det opp som en historie ;o) Likte godt bildet av fire på rad. Du er dyktig!
    Klem Mona

    SvarSlett
  5. TUsen takk, kjære Mona) Fire på rad, hihi, artig, stooor klem

    SvarSlett