Velkommen til bloggen min

søndag 30. oktober 2011

Akerselva/the Aker river

The old mill near Aker river

Det ble lørdags fototur til Akerselva. Det var stor oppoverbakke ved Aker mølle, og med mine gangproblemer kom jeg ikke helt dit jeg ville, men nå vet jeg at vi må kjøre så vi kommer til fra oversiden.
Det var vakkert der i dag, mildt, mildt høstvær, skulle ikke tro det var så nær november. Vakre farger og en vill elv.

The wild water in Aker river





People near Aker river

En gjeng jenter slo seg ned på en benk, stemningen var lystig, de til og med inviterte oss med på å dele et glass vin. De var ikke mye yngre enn meg, men jeg følte meg litt gammel der jeg sto med fotoapparatet og stativet i krøllete klær, uten sminke og skulle ta bilder, en lørdag ettermiddag. Kanskje jeg må begynne å feste litt mer? Det blir nok ikke til det. Jeg må nok bare være meg.


The mill by Aker river in Oslo


Det er mye historie rundt dette stedet. Det var blant annet en brann ved hjula veveri i 1971, dette skal jeg lese litt om, artig å kunne mer historisk bakgrunn for de motivene man finner. Jeg fant dette om Hjula veveri:

"Hjula Veveri var en av de største fabrikkene ved Akerselva. Den ble grunnlag      
i 1855 av Halvor Schou og var i drift i mer enn 100 år. Fabrikken startet med å 
veve bomullsstoffer. Etter hvert ble sortimentet utvidet til veving av ullstoffer. 
Fabrikken var i Schou-familiens eie i hele perioden. Den var den første store 
tekstilfabrikken som gikk konkurs."



Ønsker deg som dumper innom bloggen min en nydelig søndag!



8 kommentarer:

  1. flotte bilder Kjersti...noen år siden jeg tok turen langs Akerselva..dengang var det sommer. Glemmer aldri denne turen!! Takk at du deler med så mange... Ha en fin søndag
    Hilsen Annette

    SvarSlett
  2. Vakre høstbilder. De gule bladene som ligger rundt omkring på sten og fjell, ser nesten ut som biter av gull.
    Ha en fin søndag.
    Klem Mona

    SvarSlett
  3. Tusen takk, Pj!

    Kjære Annette, tusen takk for gode ord:) Det er noen år siden jeg også tok turen langs Akerselva:) Det er godt vi har minnene. Vil gjerne høre hvordan det går med deg framover og med Rituximab-behandlingen. Ha en nydelig uke, hilsen Kjersti

    Kjære Mona, tusen takk, du er så oppmerksom:) Jeg tenkte også på "Biter av gull"...god assosiasjon:))) klem.) Kjersti

    SvarSlett
  4. Uten tvil en av Oslo's juveler. Ei venninne av meg bor rett til venstre for første bildet, så jeg har vært her mange ganger og vi har traska langs elva mange ganger også. Flotte bilder!

    SvarSlett
  5. Ja, absolutt en av juvelene...så koselig at du også har traska der:) Jeg har traska der litt lenger opp, trent sporhund med min første dachs..
    Tusen takk, Astrid.))

    SvarSlett
  6. Vilket härligt ställe! Lite spännande!
    *fniss* Ja, jag skrattade lite när jag läste det du skrev "kanske jag skulle börja festa lite mer?". Det är nog bäst att vi är oss själva, en del gillar att fotografera, andra att festa... men man kan ju festa ibland ändå förstås!
    Kram Pia

    SvarSlett
  7. Ja, ikke sant, et herlig sted:) Skal dra dit igjen, det er en veldig lang elv som renner fra langt opp i skogen og ut i Oslofjorden, og langs med denne elva er det masse kulturskatter og historie. Hehe, så du leste det om festingen.) Ja, vi må være oss selv, og klart man kan feste iblant også, det blir bare mindre av det med årene, men jeg skal iallfall på en fest i år, på HEKSEFEST; haha, til hun som skrev om de posene som kan skade meisen, Mona:) Det gleder jeg meg til, da kler vi oss ut og det blir vin og kvinneglam:) Klem fra KJersti

    SvarSlett