Velkommen til bloggen min

fredag 14. oktober 2011

Et rom står avlåst/Kolbein Falkeid




Gode dikt kan man aldri få for mange av, tenker jeg. Noen "treffer" mer enn andre. Dette diktet gir meg sug i maven og savn i hjertet. Gjenkjennelse. Vi som har vært ute i vinternetter og storm, har kanskje opplevd noe som ligner på det Kolbein Falkeid beskriver i dette diktet. Bildet her passer kanskje ikke helt, men man kan godt ha et sånt bilde av en svane når man legger ut dikt om lengsler.


Et rom står avlåst

Jeg lengter etter deg. 
Et rom står avlåst i kroppen min. 
Alle tingene dine fins der og avtrykkene
av det korte livet ditt, flyktige
som skygger på snøen i måneskinnet. 
Nøkkelen har jeg og går inn
med sekunders mellomrom. Jeg tar på alt 
og taler uten ord med tomheten, 
en kronisk lytter

Jeg lengter etter deg
også fordi du var likest meg. Uten deg
går jeg alene med vranglynnet mitt. 
Alt som var fint i meg og nå falmer
bar du som en tidlig sommerdag, et flott
langtidsvarsel. Også lavtrykkene mine
langt vest i deg kunne hope seg opp. 
Av og til
kolliderte vi og værlagene våre. Skybrudd
og solgangsbris tørnet sammen. Men oftest
hang dagene våre som enige
søskenperler på kjedet. 

Lengter etter deg. 
Hverken vær eller dager løper mer. 
Og tomheten svarer aldri.  

av Kolbein Falkeid

2 kommentarer:

  1. Hej här också! :)
    Jag läser mycket, men jag måste erkänna att jag läser inte dikter!
    Din bild på svanen här var ju bara så fin! Fick en bild nyligen på en svanunge som luftar vingarna och där ser man att vingarna är vita nu, fast ungen fortfarande är grå!
    /Pia

    SvarSlett
  2. Hei Pia, så koselig at du er innom. Herlig at du leser mye, jeg lese ikke så mye skjønnlitteratur for tiden. Heller ikke mange dikt, men litt av hvert. Bildet av svanen tok jeg sist påske. Tusen takk skal du ha.

    Har du bilde av din svanunge? Jeg skal titte på bloggen din. Når en svanunge lufter vingene er det jo helt fantastisk syn. Hvite vinger og grå unge er jo spesielt da, kjersti

    SvarSlett