Velkommen til bloggen min

torsdag 27. oktober 2011

Fuglebesøk i våre nye fuglehus





















I dag morges satte jeg opp kameraet mitt. Jeg er ikke så sikker på at teleobjektivet (200mm) er det rette for skarpe ble ikke bildene selv om jeg både brukte stativ og elektronisk selvutløser. Men bildet er tatt gjennom vinduet/glass og lyset var dårlig, og fuglen beveget seg. Jeg var litt spent på om det kom fugl. Noe av maten er forsvunnet.
Som bildet viser er det en liten kjøttmeis. Det vil si at de var to.


Så kom også skjæra, den ser litt skummel ut!

HER ER DEN
Den er skikkelig grisk, i det andre fuglehuset trodde jeg det var for trangt for den, men den ålet seg inn og knasket i seg solsikkefrø. Og de har kunnet velge i tre ulike typer fôr: Og de vil helst ha vanlige brødsmuler, de forsvant med én gang. Deretter ville de ha solsikkefrø for mennesker. Solsikkefrø for fugler, de aller billigste, er det liten interesse for. Meisebollene er det ikke spist på, men to har forsvunnet, og jeg kan jo bare gjette på at det er herr eller fru skjære som har båret den med seg.


Fuglene kom omtrent i 9-tida, og de er ikke her på kveldstid, det betyr at jeg må følge med fra morgenen av. Jeg er litt spent på om det kommer andre fugleslag.




10 kommentarer:

  1. Se det! Fuglene begynner å komme og du har fotomotivene rett utenfor vinduet. Synes det ble bra bilder tatt gjennom vinduet. Skjærene kan være litt for griske og roter ganske mye i matfatet. Vi har prøvd å sperre dem ute fra foringsbrettet.
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  2. Hihi, Ja, Grete, nå kommer de:) Om det blir fotomotiv er nok mer tvilsomt, de er jo så SMÅ:) Hvordan får dere sperret skjærene unna? For de skremmer jo bort småfuglene:) Ha en fin kveld du også:)

    SvarSlett
  3. Hej igen Kjersti!
    Ja, nu ser jag att fåglarna hittat till ditt nya fågelhus! Det ser jättestort ut, jämfört med vårt lilla!
    Jag fotar också genom fönsterna, utan stativ och ibland blir det bra, ibland inte! :) Vi har nog fotograferat fåglar i två år nu och hösten och vintern går mycket fortare!
    Skator är inte så kul, men de är väldigt rädda och försvinner så fort man visar sig i fönstret.
    Lycka till med ditt matande och fotande! :)
    Kram Pia

    SvarSlett
  4. Hei igjen Pia, jeg er helt uerfaren på fuglehus, så mulig det er stort, hihi, jeg vet ikke. Men ditt lille ser jo ut til å skape STOR trivsel, det så nesten "overbefuglet" ut, haha. Så du fotar gjennom fönsterne, ja, man må det for annars flyr dem sin vei. Och du har fotat dem i to år, da har du holdt på en stund. Jeg vurderer å sette dette andre fuglehuset på baksiden, men der er det lettere å få kattepus på besøk, men kanskje det kommer flere fugler der. Jeg bor i et boligområde, og på baksiden er det mer trær. Jeg vet at skator blir fort redde. Det er iallfall nå to kjøttmeiser som er på besøk. Tror de er litt redd fotoapparatet, jeg har det stående rett utenfor så de ser det og tror kanskje det er en fugleskremsel. Må kanskje gjemme det bort. Tusen takk for kommentar og lykke til, du også, Pia, med god klem fra Kjersti

    SvarSlett
  5. Så koselig at du har fått fuglebesøk i det nye huset :o) Kjøttmeisene er søte skapninger. Skjæra ikke fullt så søt :p Må nesten le der den sitter med hele nebbet fullt av solsikkefrø. Den vet å ta for seg. Og den kan ta med seg hele meisebolleposen og fly sin vei. Jeg har hørt at den nettingen utenpå bollene ikke er bra - at fuglene kan skjære av seg tunga på den. Jeg husker jeg hadde noen holdere til å legge meisebollene oppi. Var plass til tre stykker oppå hverandre. Og fuglene spiste gjennom rutene i metallet. Da får ikke skjæra tatt de med seg heller. Men det ser da ut til at de koser seg her. Blir spennende å se utover vinteren, på alle de fine bildene det blir ut av dette.
    Klem Mona

    SvarSlett
  6. Ja, sant Mona, kjøttmeisene er søte. Jeg var ute og tok bilde av utsikten, og da fløy de rundt meg nesten, og litt forvirret over at jeg "okkuperte" plassen, så de er blitt vant til at det er mat her allerede. Jeg har tatt en av meisebollene ut av nettingen og bare lagt den der, skal se nå om den er tatt av. Må finne ut av deg, interessant det du skriver om at de kan skjære seg, det lyder logisk:)) Takk for tipset også og ko mmentaren, klem, Kjersti

    SvarSlett
  7. Hej här också!
    Blir nog mycket fågelprat här nu! *hi hi*
    Det var rätt skoj, för i sommar har vi inte sett till så många fåglar, men så helt plötsligt nu i oktober, såg vi att de kom och undersökte vårt lilla fågelhus och då förstod vi att det var dags att börja mata igen!

    Det med påsarna till talgbollarna har jag också fått höra (från Norge faktiskt!), men att fåglarna skulle kunna skada näbbarna om det var väldigt kallt ute! Så i fjol köpte vi en spiral, där det var plats för tre talgbollar. I år köpte vi ännu en ny matare *ler* (man blir lite knäpp!), mer som ett rör med plats för fem bollar och det bästa med den är att det är bara små fåglar som kan hänga undertill och äta ifrån den!
    Kram Pia

    SvarSlett
  8. Hei igjen Pia:) veldig koselig med fugleprat. Så fuglene forsvant i sommer, og nå var de sultne og kom på nytt, da var det fint at du begynner å mate dem. Vet du at jeg har flyttet det ene fuglehuset på baksiden, for i går morges, "spionerte" jeg ved å legge meg under et pledd, og holdt speil foran meg så jeg kunne se bakover, og det er to skjærer som har inntatt det ene fuglehuset, og ikke nok med det, jeg tror de føler seg som "sjefer", for den ene satt øverst på gelenderet og så ut, som om den så utover sitt rike, haha, ganske søtt. Skjærene er jo vakre de også, bare litt mer grådige, de dytter meisebolla på gulvet, og flyr ned, plukker den opp og drar av sted med den. Imponerende. Så du har også fått høre det med posene til talgbollene. Jeg har tatt av den posen, men når de ligger fritt så får skjæra tak i den uansett. Du? Den spiralen har jeg hørt om, tror vi må kjøpe en sånn. Og enda en matara i år, haha, lite knäpp, føler sånn jeg også etter at jeg har fått opp fugleinteressen. Hvor for du kjøpt disse rørene da? Tusen takk for tipset, jeg skal kikke på nettet med én gang, stor klem fra kJersti

    SvarSlett
  9. *ha ha* Du är ju för rolig, kan se dig ligga där under filten med spegeln i hand! :) Men du fick ju reda på att skatorna lekte "herre-på-täppan" i alla fall!

    Talgbollsröret köpte vi på Ica Maxi, kostade 79 kronor (sv), såg att Blomsterlandet hade för samma pris. Nu vet jag inte om vi har samma affärer förstås? Ska kanske tillägga att röret var svart och såg nästan ut som en häxhatt! :)
    Kram Pia

    SvarSlett
  10. hehe, Pia:) Det så sikkert komisk ut:) Skatorna, vet du at nå lærte jeg at skator er skjærer, tusen takk, jeg har lest svensk litteratur og aldri visst at det er skjærer:) De lekte "herre-på-teppet" ja. Men vet du hva, at på baksiden av huset har jeg ikke vært på et par dager, og hvert eneste lite solsikkefrø er borte, jeg TROR det er musvitten:) Meisen:) Jeg søkte på nettet etter talgbollsrør, men fant rør med fôr i, så jeg må nok komme meg på ICa eller BLomsterlandet:) Vi har samme butikken, vi har plantasjen som vel er "blomsterlandet":) Svart med heksehatt er notert, tusen takk for tipset. Jeg skal nok gå mer "vitenskapelig" til verks med mating av fugler. Vil jo helst at det kommer litt annet enn skator og meis.))) klem, kjersti

    SvarSlett