Velkommen til bloggen min

lørdag 8. oktober 2011

Svaner igjen—Østensjøvannets hvite magi

Dette er mor og barn

Svane i stille sig


Den hviler seg ser det ut til




Så vakker
Denne sto litt for seg selv og stelte fjærene


Ett av barna som er i ferd med å bli voksen. Nå har jeg lest om en svanes levealder, og en svane kan bli mellom 20-25 år når den har overlevd de 2 første årene


Ungt svanefellesskap



Leter etter mat

Her venter de på servering fra menneskene
Svaneportrett
En rakrygget ung svane
Jeg har blitt nysgjerrig på svanens liv og levnet. Det er diskusjon om hvor bra det er å fôre svaner vinterstid. Den legger seg nemlig i ro på isen og gjemmer nebbet inni vingen, og på den måten sparer den energi. Hvis mennesket da forstyrrer den med mating, så bruker den for mye energi. Samtidig har det vært vintre der hele bestander av unge, grå svaner har dødd på grunn av frost. 




6 kommentarer:

  1. Du har virkelig fotografert svanene! Var ikke minnebokverset vi brukte i ungdommen - bare noen år siden, det!- noe slikt:
    Som stolte svaner på livets bølge,
    må hell og lykke deg alltid følge!
    Ha ei god helg!

    SvarSlett
  2. Helt fantastiske bilder Kjersti! De må Bjørn få se når han er ferdig i hagen.

    SvarSlett
  3. Hej igen!
    Vilken tur att jag fick för mig att titta in hos dig igen, annars hade jag kanske missat dessa fina bilderna på svanarna! Jag säger det igen, de är så otroligt bra! :)

    Visst blir man intresserad och vill veta mer om dem. Jag är precis som du! Ett svanpar brukar vara trogna och hålla ihop hela livet, därför blev jag lite orolig när en av "våra" föräldrar inte syntes till. Fick faktiskt höra igår att en svan hade fått en metkrok i halsen, men jag vet inte hur det hade gått med den. :(

    Är också lite försiktig med att mata dem, man vet inte vilket som är bäst och så är jag nog faktiskt lite rädd för dem. :)
    Ha en fortsatt trevlig helg!
    (Kul att läsa dina svar förresten!)
    Kram Pia

    SvarSlett
  4. Tusen takk, Grete! Det er ikke lenge siden vi skrev i minnebøker, men det med svanene kan jeg ikke huske, men det var søtt da! Ha en vakker søndag!

    Tusen takk Bjørg, ha en vakker søndag du også,!

    Hei Pia! Tusen takk skal du ha, og så hyggelig at noen som er så gode til å fotografere som deg, syns bildene mine er fine, det er kjempekoselig å lese. Åhh, så fint å lese at svanepar er monogame, det visste jeg ikke. Så leit at svanen har fått en krok i halsen, håper de kan redde den. Man blir så engasjert i dem. Jeg så en gråmåke i går som haltet, og tenkte at den kanskje ikke overlever vinteren. Jeg tror ikke det kan skade å mate dem, iallfall fikk vi oppfordring om å mate svanene sist vinter fordi de holdt på å sulte i hjel for isen gikk ikke, ble så sen vår. Man skulle spurt en ekspert. Svanebarna er jo de som oftest ikke klarer seg gjennom vinteren og da må vi menneskene gi dem mat, men jeg er ikke sikker. Jeg skal følge med på bildene dine videre også, du er bare kjempegod på å se, og å ta fantastiske bilder.)

    Tusen takk til alle tre, det varmer med kommentarer.))

    SvarSlett
  5. Kjempefine svanebilder - rett og slett! :-)

    SvarSlett