Velkommen til bloggen min

torsdag 18. november 2010

Juleløpere i seminoleteknikk

quilter på benk
Mine 4 nye løpere i seminole. Syns de gjør seg fint på en benk.

Nå har jeg sydd noen løpere i samme teknikk. Jammen tok dette lang tid. Jeg har brukt 7 ulike stoffer, og til slutt ble det fire løpere. Det lyse stoffet er blått.  Mange quiltemønstre kommer opprinnelig fra Amerika, og mange oppsto på 1800-tallet. Så også med seminoleteknikken. Jeg quiltet den første ved å markere kvadratene, men syns ikke det ble så fint, særlig ikke når jeg brukte mørkeblå tråd på det lyseblå stoffet. De tre andre har jeg quiltet med buede, langsgående sømmer.
seminole
quilting1
Her er første quiltforsøk som jeg ikke ble fornøyd med.  Det ble helt feil med mørkeblå tråd på det lyse stoffet.
quilting bak
Her er baksiden, og dette kunne blitt fint om jeg altså hadde brukt annen farge på tråden.
quilting2
Her er hvordan jeg endte med på quilte dem.
Jeg leste litt om seminole slik det ble brukt i begynnelsen, og det ble slett ikke brukt i quilting, men i klær, og her er hva jeg fant om historien bak:
“Seminole quilting originated from the Seminole patchwork used for clothing by these southeastern Native Americans. In the late 1800s it was a long trip from the Everglades to trade for cotton cloth so women began sewing strips made from the fabric left on the end of the bolts to make what was know as "strip clothing". The sewing machine became available to these women around the end of the 19th century making it possible to use much smaller strips. Seminole designs grew to become even more elaborate and complex. Seminole patchwork was usually used for traditional dress including the women's long full skirts and big patchwork shirts worn by the men. Even today these garments are worn for special occasions. These beautiful Seminole patchwork patterns eventually become popular in quilt making as well.”
quilter på benk2

9 kommentarer:

  1. Som jeg skrev på facebook, ble de kjempelekre. Likte fargesammensettingen. Er vel også enig med deg i det du skrev og viste frem med quiltingen.
    Morsomt å høre historien bak også :o)

    Klem
    Mona

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Mona! Jeg beholder den med "feilquiltingen" selv, iallfall:)) Klem til deg også:)

    SvarSlett
  3. Kjempelekre løpere. Du må vel nesten få medalje for all den lukkekantsyinga.

    SvarSlett
  4. Tusen takk, Sølvi, hihi, ja, og jeg syr med ganske små sting også:)))

    SvarSlett
  5. Løperne ble kjempefine. Det er mange flotte mønstre i seminoleteknikk. Jeg har sydd en juleløper med bord i seminoleteknikk, her ser du den: http://lappedamen.blogspot.com/search/label/Jul?updated-max=2008-10-26T12%3A08%3A00%2B01%3A00&max-results=20

    SvarSlett
  6. tusen takk:) Vil gjerne se juleløperen din, men får ikke linken til å virke?

    SvarSlett
  7. Flotte løpere i fine farger. Løperen etter mønster av Lise Bergene er bare lekker.

    SvarSlett
  8. Virkelig flotte løpere, noe jeg har lyst til å prøve meg på også - med tiden - hehehe. Artig med historien bak teknikken.

    SvarSlett