Velkommen til bloggen min

tirsdag 3. januar 2012

Det er langt mellom venner/Kolbjørn Falkeid


Jeg tok dette bildet lille nyttårsaften ved Roald Amundsens hus i Svartskog. Jeg visste med det samme at jeg hadde et dikt liggende av Kolbjørn Falkeid som passet til bildet. Jeg tolker innholdet i diktet positivt. Man trenger ikke mange gode, lojale venner, man trenger noen få. De man kan være glad sammen med. De som ikke svikter, de som er der når det røyner på. Jeg håper også at jeg selv er en sånn venn:

DET ER LANGT MELLOM VENNER


Det er langt mellom venner.
Mellom venner står bekjentskaper
og mye snakk.
Venner ligger som små lysende stuer
langt borte i fjellmørket.
Du kan ikke ta feil av dem.

av Kolbjørn Falkeid fra samlingen "sanger og steiner"

8 kommentarer:

  1. Tusen takk, Bjørg! Diktet er kort og veldig klokt:) Kjersti

    SvarSlett
  2. Vakkert bilde og vakker tdikt, - og så sant så sant, - men heldigvis er det venner det ute, mellom snakk og folk, - heldigvis.
    Akkurat med hensyn til venner har livet vært snilt mot meg, - det er jeg glad for.
    Elisabeth

    SvarSlett
  3. Kjære Elisabeth! tusen takk, og så sant) Ja, ikke sant, jeg syns også livet har vært snilt mot meg med hensyn til venner:) Man skal verne om alt som er godt.)) kjersti

    SvarSlett
  4. Det var en passande dikt till din fina gyllene bild!
    Ha en fin trettonhelg!
    Kram Pia

    SvarSlett
  5. Takk for at du minner meg på for en flott lyriker Kolbein Falkeid er.
    Og godt nyttår, sånn litt i seineste laget kanskje.

    Ønsker deg velkommen på besøk i min diktblogg.

    SvarSlett
  6. Hei Pia:) Tusen takk for kommentar og at du syns bilde og dikt passet sammen. Ha en fin helg du med, klem fra KJersti

    SvarSlett
  7. Kjære "gamlel unge", GODT NYTT ÅR, aldri for sent å si det!! Ja, ikke sant, Falkeid er en flott lyriker. Har du fått deg diktblogg? GRATULERER!! SÅ ARTIG!! Finner jeg den bare ved å klikke på nicket ditt tro? Hilsen fra Kjersti

    SvarSlett