Velkommen til bloggen min

torsdag 5. januar 2012

Liten thriller med fotoknudsen som oppviste et rot de ikke burde være bekjent av


Det var i begynnelsen av desember at jeg bestilte tre store forstørrelser fra Fotoknudsen av dette bildet:



Jeg ville så gjerne gi i julegave bilde av min niese til henne, til hennes mor og til hennes bestefar. Jeg har aldri bestilt noe med rammer, så jeg valgte aliminiumsramme 40 x 50 centimeter.  Det er jo mye som skal ordnes før jul, så jeg tenkte ikke over at det begynte å ta veldig lang tid med bestillingen. Litt over en uke før julaften, ringte jeg Fotoknudsen, og fikk beskjed om at de ventet en tysk bil med aluminiumsrammer og at de var stresset på det fordi den var kraftig forsinket.  Jeg poengterte at det ikke var farlig med fargen. Allerede her syns jeg Fotoknudsen kunne opplyst meg om andre typer rammer som de faktisk hadde, som lerret og annet.

Her i blogginnlegget vil jeg poengtere at som kunde er jeg ekstremt tålmodig, og jeg har som prinsipp å være hyggelig nesten uansett hvor dårlig behandling jeg får. Nå var folkene hyggelige hele veien i Fotoknudsen, ja, for det ble en lang vei. Etter den helgen ringte jeg på nytt. Jeg syns bildet er så fint, ville SÅ gjerne overraske familien min med bildene.  

Nei, den tyske bilen var ikke kommet, dessverre. Da hadde jeg lest meg igjennom varelageret deres, og funnet at jeg kunne bestille lerret (hvis de hadde). Jeg spurte damen i Bergen om de kunne lage bilder på lerret isteden. Dette måtte hun undersøke. Se om de kunne ta bildefilen og gjøre om bestillingen til lerret. Etter en stund ringte damen meg opp igjen, joda, det var intet problem. Men nå var det mandag og julaften var på lørdag, så hun skulle få fortgang i dette og sende til meg med ekspresslevering. Jeg var kjempefornøyd. Da onsdagen kom, var jeg blitt litt i tvil om dette kom til å gå bra, jeg ringte damen, hun var ikke å få tak i. Jeg ventet til torsdagen, ringte damen. "Åhh, har du ikke fått bildene? " sa hun sprudlende. "Nei, det har jeg ikke," svarte jeg blidt. Ingen grunn til ikke å være hyggelig. Hun skulle sjekke og ringe meg opp igjen. 

Denne gangen tok det virkelig lang tid før hun ringte meg opp, dvs, jeg ringte dem opp igjen, fikk opptattsignal på hennes linje, men plutselig var det et anrop på min mobil. Og det var henne. De ringer tilbake, topp kundeservice, men så ble hun veldig nølende. Jeg ventet spent!

Jo, det hadde seg sånn at hun som skulle effektuere bestillingen hadde glemt det. Jeg kjente skuffelsen, men fortsatt håpet jeg hun skulle si at noen andre kunne ta det og rekke fram. Men nei, virkelig dårlige nyheter. Hun som skulle gjøre det var reist til Stavanger, og ingen andre kunne gjøre det. Too late. Ingen bilder til julaften. Jeg ble på det tidspunktet stum i telefonen, jeg svarte bare jaha, og så sa hun at jeg skulle få et gavekort som kompensasjon. Akkurat da betydde ikke det noe. 

Så kom lillejulaften. Da hadde jeg summet meg, tittet på gavekortet. Det var raust. Jeg fikk gavekort på 800 kroner!!! TAKK, FOTOKNUDSEN! 

Da beveget jeg meg ut på nettsidene deres for å se hva jeg kunne få for gavekortet, og helt tilfeldig falt øynene mine på der det sto med stor skrift: "EKSPRESSLEVERING TIL JULAFTEN FRA DIN LOKALE FOTOBUTIKK". Jeg leste ivrig. Jeg kunne på TO timer få levert forstørrelser hos min lokale butikk. DET kunne vel damen i Bergen fortalt meg? Jeg ringte Fotoknudsen i Ski, en veldig hyggelig mann som sa joda, de kunne til og med ordne det på en time. Nei, de kunne ikke lage store forstørrelser, men de kunne fikse 20x30 cm. Jeg følte at dette var plaster på såret. Mannen kunne jo opplyst meg kanskje at rammen jeg valgte ikke hadde oppheng, men det kan man lage selv. Jeg valgte jo selv en billig ramme fordi jeg nå hadde kjøpt nye julegaver til de som skulle fått de tre store aliminiumsinnrammede bildene, men jeg ville likt at det var opphengsmuligheter.  Etter et par timer på lillejulaften kunne jeg hente tre stk innrammede bilder! Jeg ble egentlig helt stum over muligheten, og at ingen hadde opplyst meg om det. De ble jo ikke som jeg ønsket, ikke så store, og innrammingen ble ikke så fin, men jeg følte at dette lettet litt på skuffelsen og at jeg heller kan gi bort et flott bilde neste jul. Jeg hadde jo nå ordnet med andre gaver til de tre som skulle få bildet, som sagt.  Det kostet selvsagt 100 kroner for at de gjorde det så fort, men det var det verdt. Kopiene var HELT perfekte! Og da fikk de dette som ekstragave. 

Folkene på Fotoknudsen er hyggelige. Men på informasjonssiden er/var de i dette tilfellet så dårlige at jeg er litt sjokkert. Dette er jo en fotobutikk som ligger veldig høyt oppe på best-i-test-vurderinger. Og så visste de allerede da den tyske bilen med aluminiumsrammer ikke hadde kommet en uke før julaften, at det kunne skje eller mest sannsynlig skje at rammene ikke ville komme. De burde bare opplyst meg med én gang om at jeg kunne velge en annen rammetype. Lurer på hvor mange som opplevde det samme som meg. Man regner jo med at man i noen uker før jul får varen, og det står jo på siden til Fotoknudsen hvor lang leveringstiden er, og jeg lå med god margin innenfor denne. Jeg tenker på alle dem som ville overraske sine kjære med bilder av barn og barnebarn. De fikk da aldri bildene sine til julaften. 

Dette er selvsagt ikke noen stor sak. Men jeg er skuffet over Fotoknudsens manglende informasjon og at de rotet det til så ille! 

Nå har jeg bestilt noen bilder i lerret for gavekortet. Jeg er spent på når jeg får det!! Om alt vil gå bra denne gangen. 

Jeg har full forståelse for at noen nettbutikker ikke er så erfarne, men Fotoknudsen er gamle i tralten. Jeg kan nevne at jeg bestilte en stor, flott fotosekk i gave på nett i butikken Fotophono. Denne tok også veldig lang tid, så jeg rett før julaften ringte butikken. Mannen i telefonen sa når jeg fortalte at jeg hadde bestilt på nett at "det var dumt, kanskje vi ikke har modellen, jeg skal sjekke og ringe deg tilbake". Jeg skjønte at den ikke hadde gått i posten og at den ikke ville rekke fram med vanlig postgang. 

Denne butikken ligger i Oslo, jeg sa til ekspeditøren at det var ikke noe problem for oss å hente den i butikken.  Det gikk kaldt nedover ryggen på meg altså. Enda en "problemgave"? Mannen holdt ord, ringte meg tilbake noen timer etterpå. Nei, sekken var ikke sendt. Dette var også rett før julaften. Men han skulle gjøre den klar, så Sigmund kunne hente den. Dagen etter dro Sigmund innom butikken, og ekspeditøren omtrent åpnet døra for Sigmund og visste med én gang hva det gjaldt. Og jeg var lykkelig over at min pappa på nesten 80 år ville få akkurat den sekken han hadde ønsket seg og til julaften. Min pappa hadde nemlig sittet og surfet på nett gjennom masse modeller og funnet akkurat den sekken som passet best for ham. Og den fikk han!

To forskjellige historier. Jeg mener at Fotoknudsen kunne ordnet disse bildene om de hadde vært mer våkne!  

Heldigvis handler ikke dette om de store ting i livet, så jeg velger å se på det sånn, og at jeg til neste år skal starte bestillingen TO måneder før jul. Jeg kan forresten tilføye at de kalenderne jeg bestilte fra Apple, som havnet i Danmark, de kom til meg, levert  på døra uten ekstra omkostninger. På grunn av surret, kom de i TRE omganger fra UPS.
http://kjerstiholst.blogspot.com/2011/12/morn-morn-dette-er-apple-support.html

Ved siste levering, sa mannen: "Nå skal du vel ikke ha flere kalendere", hehe:))



3 kommentarer:

  1. Godt nytt år. Himmel og hav, det var julegaver med forviklinger. Jeg bruker også Fotoknudsen, men har heldigvis alldri opplevd dette. Kanskje et kurs i salg, hadde vært smart å sende sine ansatte på.

    SvarSlett
  2. Mye det kan bli styr utav! Men bildet er iallefall helt fantastisk!

    SvarSlett
  3. Hei lappedamen:) Ja, det var forviklingen, men det ble både jul og gaver, så alt gikk bra. Gjelder å ikke la sånt bety for mye. Jeg har også brukt fotoknudsen uten å oppleve dette. Tror dette med manglende rammer kom uventet på dem. Det var nok noen som kunne hatt utbytte av kurs:) Takk for kommentar!

    Åshild tusen takk, bildet er ganske bra syns jeg, og det skyldes jo en vakker og fotogen modell:))

    SvarSlett