Velkommen til bloggen min

onsdag 18. januar 2012

Dette mener dere ikke, Nordea?



Det var for noen dager siden at jeg fikk en betalingspåminnelse fra Nordea som lød slik: "Vi viser til forrige måneds kredittkortfaktura og kan dessverre ikke se å ha mottatt innbetaling av forfalt beløp kr 968,92. Et påminnelsesgeybyr vil derfor bli belastet din faktura neste måned." Videre: "Vi gjør oppmerksom på at hele den utestående saldoen anses som forfalt dersom betalingspåminnelsen ikke betales innen forfall."

Det er sikkert mange som får slike. Og det kan glippe for oss alle. Jeg blir veldig urolig av å få sånt. Jeg logget meg øyeblikkelig inn i nettbanken, scrollet nedover på transaksjonshistorikken. LETTET! Den var betalt, til og med TRE uker FØR forfall!  Samtidig kikket  jeg over de foregående månedene, jo, alt så ut til å være i skjønneste orden. 

Dette var forrige fredag, jeg ringte dem med én gang, og lørdager har de oppe, men de klarte ikke å se kontoen min. Mandag morgen klokka 8 presis ringte jeg dem. En hyggelig dame tok telefonen. Hun undersøkte, og var enig i at jeg hadde betalt 9. desember og at forfall var 25. desember. 

Så kom det: Jo, jeg hadde E-faktura, og jeg hadde betalt for TIDLIG! Det visste jeg jo. Jeg betalte mine regninger i god tid før jul, og alle under ett sånn at jeg ikke skulle ha det å tenke på. E-fakturaen var ikke kommet, så jeg brukte forrige måneds faktura som mal, og skrev inn alt nøyaktig og betalte litt mer for å være på sikre siden. 

Damen i Nordea sa at jeg skulle ikke betale regningen før E-fakturaen lå i nettbanken. Det visste ikke jeg. Jeg er oppdratt til å tenke at å betale regninger før forfall bare er en god ting. Men det var det altså ikke. 

Så sa damen at jeg måtte betale DOBBELT i januar likevel, akkurat som en slags "straff". Jeg bare sa "hvaaaaaaa?, det kan du ikke mene?". "Skal jeg straffes for å ha betalt regningen min for tidlig, og i dette tilfellet EN dag før fakturaen lå der?". Damen var veldig hyggelig og sa "vent litt", det tok veldig lang tid før hun kom tilbake i telefonen, skulle tro hun hadde hatt et lengre møte med sjefene sine banken. Jeg skjønte jo at hun bare fulgte sine prosedyrer, og at dataen ikke hadde registrert min betaling fordi jeg hadde gått utenom den fakturaen. 

Hun kom tilbake og kunne med glede melde at jeg kunne glemme hele saken, at jeg selvsagt ikke skulle betale dobbelt i januar, men at jeg måtte huske på å ikke betale  regningene før de kommer i min nettbank den 10. i hver måned. 

Man kan si mye om byråkrati i det offentlige. Men hva er dette da? Dette må da være virkelig heavy byråkrati når kundene ikke får lov å betale regningene sine når det passer (før forfall)? Det skulle jo bare være positivt at de har en kunde som er så pålitelig og alltid betaler regningen til forfall eller før?

Jeg mener banken her har gjort flere feil:

1. De sender en purring som jeg syns er ubehagelig da den truer med at hele beløpet forfaller til betaling. Om jeg hadde oversett en regning i julestresset, burde de holdt seg for gode til å være så raske med å innkreve hele beløpet. 

2. De har altså et så omfattende byråkrati at selv om kunden har rett, så skal de fortsatt kreve meg for dobbelt beløp? 

3. De burde kunne se at jeg har betalt regningen selv om jeg har betalt før forfall og før E-fakturaen ligger i nettbanken. 


Jeg skal nå be om å få regningen på PAPIR, det er åpenbart at E-faktura er for nytt både for banken og for meg. Iallfall oppleves det sånn etter dette. 

12 kommentarer:

  1. Har opplevd lignende med Nordea, det er hyggelige ansatte som hjelper til og ordner opp, men data-delen er håpløs, telefonbanken for eksempel er et virvar av menyer, og man kan ikke gjøre ting uten å stå i rett meny. Minibankene er vel landets tregeste, så hvis jeg har en annen i nærheten bruker jeg den.

    SvarSlett
  2. Hei Tore:) Javisst er de hyggelige:) Jeg skal være glad jeg ikke bruker telefonbanken, skjønner jeg, hihi, har brukt den for veldig lenge siden. At data-delen er håpløs bør jo ikke banken være bekjent av i 2012, og da hjelper det ikke uansett hvor hyggelige de er, for vi vil jo helst at betaling, uttak osv, skal gå greit:)))

    SvarSlett
  3. Åse Marie Vabogonsdag, januar 18, 2012

    Bank og data er flotte greier så lenge det virker, Kjersti. Jeg har selv jobbet 30 år i bank - IKKE Nordea:) Min mor har den omtalte banken, jeg disponerer hennes konti og har derfor nettbank i Nordea. I mine øyne er den håpløs! Nettbanken i min bank, DnB, er mye mer moderne og tilpasset mine behov.

    Som eks-bankansatt skjønner jeg deg godt + at jeg skjønner Nordea litt også. Kredittkortkontoen er som et lån. Der er det viktig at forfallsdatoen følges. Dette pga utregnet renter. 14 dager før forfall går "lånet opp i varsling", det vil si at renter er utregnet og lånet venter på en innbetaling på f.eks. den 10.i mnd. Kommer det en innbetaling i varslingsperioden er det kun rentene som går inn på lånekonto(kredittkortkonto). Da blir dette regnet som en "utenombetaling" og vanlig varsel skal betales.
    Dette høres nok innviklet ut - og det er det. Det tok laaaang tid før jeg forsto det.
    Det lureste er å vente på e-faktura og så legge den inn i nettbanken.
    OG jeg skjønner at du reagerer!
    Jeg sier som jeg sa i 30 år - "BANK ER GØY":)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Åse Marie:) Tusen takk for svar, og ja, data og bank er bra når det virker. Har du jobbet 30 år i bank, da har du masse kunnskap!Så du mener også at nordeas nettbank er håpløs. Jeg vet jo ikke om noe annet siden jeg har hatt den banken i alle de år. Jeg klarer fint på legge inn regninger, men det er jo tungt det med å skrive hele kid-nummeret på hver regning, mulig det er sånt i alle banker. Mye å fylle inn på hver enkelt regning. Jeg skjønner at forfallsdato er viktig mht å betale i tide, men at det skal være problem å betale FØR forfall, forstår jeg ikke:) Jeg forstår ikke det du skriver, men jeg leser.) Jeg betalte jo 2 uker før forfall altså, og da utenom varslingsperioden. Jeg har skjønt jeg må vente på E-faktura, men nå skal jeg endre så jeg får på papir siden jeg har de fleste andre også på papir. Håper på bedre brukervennlighet må jeg si. Det at du som bankansatt brukte tid på å forstå det, sier meg noe om lite brukervennlighet. Den vanlige kvinne og mann skal jo kunne forstå uten å ha bankerfaring eller utdanning, hihi:) Så du syns bank er gøy, hihi, ja, jeg liker bedre pengene som er i banken da.) Og særlig de av dem som er mine.))

      Slett
  4. Interessant historie, og kjedelig å måtte løse opp i dette med telefoner og så videre. Selvfølgelig hadde ikke Nordea tenkt på at noen skulle komme til å betale for tidlig. Redelige rettskaffne folk som attpåtil betaler med en gang har man ikke høyde for. Og da må man straffes med dobbel betaling! Godt at de ryddet opp.

    Jeg pleier å legge alle fakturaer til betaling på forfallsdato. Ingen gir oss premie for å betale før fristen, og det er lik det offentlige, og sikkert også de fleste i privat virksomhet, gjør det. Men hadde jeg gjort "business" med deg privat så hadde jeg vært glad for å få den med en gang. De er vel du også. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hallo, Anders, koselig at du er innom bloggen min og takk for kommentar.:) Nei, de hadde ikke regnet med at noen skulle betale for tidlig:) Hehe, du skriver morsomt. Ja, godt de ryddet opp, det gikk fort og greit. Klokt å legge alle fakturaer til betaling på forfall. Jeg betaler før fristen på ganske mange for jeg vil spare tid på å legge inn så mange som mulig på én gang. Hvis man har mange småregninger blir det mye besøk i nettbank hvis man skal inn å legge hver enkelt på forfall:) har man noen få og store er det jo greit. Business med meg privat ville vært veldig ordentlig og ryddig, ja:) Ikke noe tull her.)

      Slett
  5. Ikke lett med regelrytteri, men godt det løste seg for deg! Jeg legger ellers inn regninger og plotter inn forfallsdatoen. På den måten får jeg renter på pengene på min konto -ikke at de er så høye at det er noe å handle mye for - i stedet for at bank eller andre jeg betaler til, skal få rentene.

    SvarSlett
  6. Tusen takk, Grete, det løste seg. Lurt å plotte inn på forfallsdato for å få renter. Nå sier min kjære at for min del er det kun snakk om få kroner i året, altså intet å hente. For øvrig kan jeg så lite øknomi, at jeg havner nok på tapssiden i sånt som om banken eller meg skal få rentene. Har ikke fått særlig renter i mitt liv, hihi:))

    SvarSlett
  7. Når du betaler før forfall regnes innbetalingen som en ekstra innbetaling og ikke den ordinære. Hver gang du mottar en regning får du et nytt KIDnr.Derfor oppstår det en "feil" hvis du bruker samme nr 2 ganger. Jeg har ikke nettbank i Nordea, hadde i Postbanken. Men den banken har jo blitt spist opp av DnB uten at jeg fikk sagt mitt om den saken. Begge disse bankene har tydligvis bedre nettbanker enn Nordea. Men uansett hvilken bedrift du har forretninger med i dag så er brukervennlighet og service langt nede på lista. Må tjene penger først! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for svar, Wenche. Jeg har skjønt at de har regnet innbetalingen som ekstra siden jeg skulle betale dobbelt i januar. Jeg har klart brukt samme kidnummer to ganger, det har jeg ikke tenkt over, tusen takk for at du skriver dette. Klart penga går først. Men det dukker nok opp mer kundevennlige banker siden det tross alt er konkurranse i privat virksomhet.

      Slett
  8. God dag mann økseskaft, er det et uttrykk som sier. Det passer vel godt i denne sammenhengen. Er det mulig, liksom? Jeg sitter her og rister på hodet mens jeg leser. Godt at det ordnet seg til slutt. Selv bruker jeg DNB og er veldig fornøyd med nettbanken deres.
    Klem Mona

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nettopp, Mona. Hører flere som er fornøyd med nettbanken til Dnb. Nordea har vært greie med oss ellers, og også denne gangen da når jeg slapp å betale.))

      Slett