Velkommen til bloggen min

lørdag 20. august 2011

Sensommerdag ved Østensjøvannet med fotografering av fuglelivet

 

IMG_9462 - Kopi (2)

Grågåsa flakser med vingene

Å ta bilder av fugler er vanskelig. Det heter jo “fri som fuglen”, og i dag gikk det virkelig opp for meg med full tyngde hvorfor dette uttrykket har oppstått. Fuglen gjør som den vil, den beveger seg når det passer den, og den er sjelden i ro foruten late grågjess som ligger og later seg i sola.  Idet jeg syns jeg hadde et flott motiv,  var den på vei ut av fokuset mitt, og hvis jeg hadde fått den i fokus, så kom kjæresten svømmende enten foran eller bak. Bare så det er sagt: Mange av disse fuglene er monogame, de har sin partner, de opererer i tospann, og matsmuler unner de kun sin kjæreste og ingen andre.

grågås i flukt_redigerad-1

Jeg har gledet meg i hele sommer til å dra til Østensjøvannet. Det er måker og atter måker i Stavern, men ved Østensjøvannet er det et fugleliv som er helt enestående, det er et av Norges  vakreste fuglereservater, og jeg har bodd ved Østensjøvannet i mange år, så jeg var på kjente trakter i dag.

Jeg legger ut tre av bildene som jeg syns var litt ok, men jeg tok veldig mange. Det ble mange halve vinger, nebb, klør, halv kropp siden de var borte før jeg hadde fått stilt inn kameraet. Dessuten var det sol og skygge som ikke var de maksimale lysforholdene heller.  Jeg har begynt å stille kameraet på manuelt, så jeg bestemmer både blenderåpning og lukkertid og ISO. De beste bildene fikk jeg med en lukkertid på ett tretusendedelssekund og stor blenderåpning. 

IMG_9372 - Kopi_redigerad-1

Canadagås som steller sine fjær

Selv om dette var en stor utfordring, hadde jeg noen supre timer ved Østensjøvannet.  Å ta bilder av fulger handler om trening og atter trening.  Jeg gleder meg allerede neste gang jeg skal til Østensjøvannet.

IMG_9450 - Kopi (2)_redigerad-1

4 kommentarer:

  1. Igjen må jeg si at du tar flotte bilder! Gleder meg å vise dem til Bjørn i morgen.
    Også syns jeg det er så fint at du gleder deg over naturen! Der har vi noe felles!

    SvarSlett
  2. Tusen tusen takk, Bjørg! Så koselig at du vil vise dem til Bjørn. Det kommer flere også, er i trening da. Har skjønt at du er et naturmenneske, jeg har blitt det mer med årene.

    SvarSlett
  3. Som meg, er også Bjørn betatt av bildene dine!

    SvarSlett
  4. Så koselig at Bjørn også vil se på dem da.))

    SvarSlett