Velkommen til bloggen min

mandag 3. desember 2012

1. søndag i advent med sol og fotografering av svane, katt, ender og natur


Gårsdagens 1. søndag i advent viste seg fram med glitrende sol og masse kuldegrader. Jeg hadde bestemt meg for å nå soloppgangen med fotoapparatet. Det gjorde jeg, og på en liten tur ble det noen motiver. Like sørgelig som å se ender og svaner fryse i hjel ved Østensjøvannet på lørdag, like oppmuntrende var det å se de samme fugleslagene stortrives i Enebakk. Bildene nedover er av islandshester, svaner, ender, natur, en katt som var utrolig sulten på å jage ender som vagget på isflaket. Katten var veldig søt og ikke av de modigste, så gjemt bak et tre fikk han tydelig tilfredsstilt jaktinnstinktet sitt. Når jeg snakket mykt til ham, la han seg på ryggen og malte. Sara var selvsagt også med.







Det var veldig stille ute en tidlig 1.adventsmorgen.


Man skjønner hvorfor disse svanene kalles sangsvaner. De kommer med en helt særegen "sang".





Jeg blir aldri lei av hverken å se på sangsvanene eller å ta bilder av dem. De er bare SÅ vakre.


En svane som beveger seg på land kan være svært klumsete, ja, ikke særlig elegant. Idet den legger på svøm, viser den seg i all sin skjønnhet og velde.


















Ikke så lett å bevege på isen, og mens de kravlet rundt så lusket kattepusen bak noen trær.


















Det føles som rein poesi å bevege seg i naturen med slike stille motiver.


Isen er i ferd med å legge seg.











Takk til deg som er innom bloggen min! Ønsker deg en nydelig adventstid!


8 kommentarer:

  1. fantastiske vinterskildringer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære anonym!! Tusen takk skal du ha:)) kjersti

      Slett
  2. Sååå vackra bilder på allt ifrån fyra till två fötter, plus alla underbara landskapsbilder.Du kan verkligen få till det.
    Ha det toppen.
    Kramizzzzz

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Lotta, du er vel SNILL!! TUsen tusen takk:) Ha det toppen du med!! STOR KLEM:)

      Slett
  3. Oj, oj, oj, så otroligt fina bilder, Kjersti!
    De är lika fina allihop. Håller med dig om svanarna, de kan man se hur mycket som helst och fota ofta utan att tröttna. De/den blev jättebra här, men hu vad det ser kallt ut! Och de stackars ankorna ser ut som de förfrusit fötterna (för att de är röda!) det kan inte vara lätt att vara fågel nu under vintern! Underbart fångat av den luriga smygande katten! :)
    Jag gillar också det där ljuset du fångat här, det som blir sent på eftermiddagen när solen vill dra sig ner i horisonten! Underbart!
    Många kramar, Pia

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Pia! Tusen takk skal du ha! Ja, vi er enig i at det alltid er morsomt å fotografere svanene. Ja, skal si de hadde det kalt, det var mer enn minus 10 grader. Ja, ikke sant, endene har helt røde føtter, jeg undret på det, for jeg har ikke satt til noe farge heller. Jeg tror de frøs, dessuten var kattepusen også på jakt etter dem, men han torde ikke prøve seg så lenge den kjempestore svanen var der og nesten passet på endene. Tusen takk for fine ord om den smygende katten. Vet du, den ble 1. pris på en gruppe på facebook, jeg skal blogge om det neste gang, hihi, man må jo ta med seg det fine som skjer.

      Du nevner det fine lyset, men vet du, det var morgenlyset. Jeg var ute med fotoapparatet akkurat ved soloppgang:) Men det er nok omtrent samme lyset som ved soloppgang og nedgang.)

      Hjertelig tusen takk for at du tok deg tid og så på alle bildene og la igjen en så fin kommentar!!

      GOD KLEM fra KJersti

      Slett
  4. Så flotte naturfoto, Kjersti!

    SvarSlett
    Svar
    1. kjære Miranne, tusen takk for kjempekoselig kommentar! Kjersti

      Slett