Velkommen til bloggen min

torsdag 27. desember 2012

Vintervakkert, nytt skjerf, tann som brakk og svindyr tannlege, kr 6500


I dag, 3. juledag, ble det en liten tur ut i vintervakre Norge som badet i solskinn. Det var iskaldt, og jeg som elsker svaner,  orket jeg ikke engang skifte objektiv til tele da de kom svømmende. Men tilbake til julaften, jo, tanna mi brakk. En av de forreste jekslene. Natt til 1. juledag, akkurat den dagen i året hvor alt er stengt. Jeg må alltid planlegge det jeg skal for å ha krefter. Med ME er det å skulle oppsøke tannlege og bare det å sitte og gape, en stor påkjenning. Så i natten lette jeg på nett. Fra før av har jeg erfaring fra tannlegevakten i Oslo. Der er det alltid lang kø, og det blir så lang ventetid at jeg er utslitt før jeg kommer til. Min egen tannlege var åpent fra 3. juledag, men det ble for ubehagelig å vente. Jeg fant at det var to tannlegevakter til, så noe har skjedd i løpet av årene. Ikke visste jeg at det var privat, men jeg sovnet, fikk ringt og bestilt time. Fikk time rett og slett 1 juledag. Fantastisk. Hvile og til Oslo, bare en halvtime på venterom. En dyktig, iransk tannlege fortalte at tanna mi var ille ute, at jeg måtte ha krone, men at han kunne lappe litt midlertidig. Det kom ikke som noen overraskelse. Jeg hadde sett i speilet at tanna lå dårlig an. Men han foreslo å begynne prosessen med å sette på krone. Uten nøling satte han bedøvelse, og jeg pleier alltid å si at jeg helst ikke vil bedøves, men her gikk det unna. Han skvatt litt da jeg bemerket eller spurte om bedøvelse var nødvendig, og han kunne si at det ble så mye vond borring at jeg skulle bare være glad til. Og han borret og slipte i en halv time, så jeg var glad for bedøvelsen. Det som ikke var like hyggelig, jo REGNINGEN! 6500 kr for cirka en halvtimes behanding. Jeg ble litt nummen må jeg si. Vi er ganske mange som ikke akkurat kan hoste opp 6500 kr i romjula. Han nevnte at det var helgetillegg. Men dette er jo bare første av tre behandlinger, så hva denne behandlingen vil komme opp i gjenstår å se. Vel, jeg er veldig fornøyd med å ha en liten "metallklump" som beskytter siste rest av en tann og som gjør det mulig å spise og nyte juledagene. Heldigvis syns Sigmund at prisen var helt ok.


Vi kjørte langs Oslofjorden i dag og havnet i vakre Drøbak på bildet over. Jeg fikk både tatt bilder og kjøpt meg et Beck Söndergaard-skjerf, en blanding av ull og silke. (Se bildet nederst)




Det er ganske så annerledes å se det landskapet man forbinder med sommer, dekket av is og snø. Mens jeg tok bildet over, tok jeg meg i å drømme om og se dette for meg med sol, blomster og grønn plen og mennesker som nyter livet ute. Det er tre måneder til april, og da begynner jo de første spirene til liv. Jeg gleder meg.






Ja, her fikk jeg med en Drøbak-svane som så ut til å ha det ganske bra tross kulda. Jeg har som motto: Aldri dra å fotografere uten å ha med et par brød! I dag hadde jeg ikke det, for jeg trodde virkelig ikke det skulle dukke opp en svane. Så heretter tar jeg med mat, for plutselig er det noen som vil nyte godt av brødsmuler.

Skjønne Sara var selvsagt med



Dette bildet viser Oslofjorden helt frossen, og det var bare en kilometer fra åpent hav, og her gikk folk på isen. Oslo ses i det fjerne.







Her lå fargeglade kajakker i vinteropplag


Og her er mitt nye, røde skjerf kjøpt for penger jeg fikk i julegave: 



Jeg ønsker deg som er innom bloggen min en fortsatt god jul! Og håper du ikke har vondt hverken i tann eller andre steder! Uansett: Det er heldigvis hjelp å få når man trenger det! 



6 kommentarer:

  1. kor mange flotte bilder du har tatt ...

    mne du kor dumt med den tanna di da - har hatt noen slike eg og - dyrt men llite å gjøre med det ...

    nyt dagene - monikaklemma

    SvarSlett
    Svar
    1. SÅ koselig skrevet, MOnika:) Tusen takk! Ja, dumt med tanna, det blir dyrt og er noe man bare må få gjort.) Nyt dagene du også, med klem fra Kjersti

      Slett
  2. Underbara vinterbilder och motiv, Kjersti!
    Och så den underbara solen med! Mmmm....
    Såg den faktiskt igår och så glad man blir!

    Men din tand, det var inte kul! Och det lät fruktansvärt dyrt! Så typiskt att det alltid ska hända när det är olämpligt!
    Jag fick ju rotfyllt en tand nu i höstas och också satt på en tandkrona.
    Önskar er båda (eller tre) ett Gott Nytt År! :)
    Kram Pia

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Pia, tusen takk skal du ha, og så koselig at du legger igjen melding) Ja, den underbare solen, den er for øyeblikket helt borte, det er grått i grått her hos oss.) Ja, man blir glad når den dukker opp igjen. Min tann hadde det svært dårlig, og det var ekstremt dyrt:) Og det hender alltid når det er olåampligt! Kanskje jeg skal be tannlegen min begynne å lage kroner på alle tenner som er så dårlige at de plutselig kan knekke, men det blir for dyrt, så jeg får ta det som det kommer. Ja, så du har også rotfyllt, og på med krone, ja, da vet du presis hvordan det er, mulig det ikke er så dyrt i Sverige med tannleger? GOD NYTT ÅR!! Jeg gleder meg allerede til å nyte av dine bilder i 2013.))

      Sender gode nyttårsklemmer.))

      Slett
  3. Å få en slik ekstrautgift rett etter julaften er det vel ingen som ønsker seg, godt at det ordnet seg tross alt. Herlige vinterbilder, og nydelig skjerf :o)
    Klem Mona

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Mona, ja, sånne ekstrautgifter drar veldig:) Men det ordnet seg, og verdens mest vidunderlige tannlege også:) Tusen takk for gode ord om bildene, ja, skjerfet falt jeg får. Butikken var der jeg sto og knipset, og da kunne jeg ikke la være, hihi:) god klem fra Kjersti

      Slett