Velkommen til bloggen min

torsdag 22. desember 2011

Er irsk smør hardere enn meierismør? Kjøkkenmaskinen min gikk rett vest! Og er det nå så sunt med lavkarbodiett?




Svibler

En oppsummering av denne førjulsdagen må sies å ha bestått av en del kaos. Jeg fant ut at jeg skulle bake et par kakesorter. Jeg kjøpte irsk smør siden det var hva som var å få tak i.
Jeg skulle vispe smør og sukker hvitt. Det gikk utrolig tregt å få mikset dette. Maskinen var glovarm. Jeg tenkte så vidt på at jeg skulle ha smeltet litt i forkant, men sånn ble det ikke. Det gikk litt over stokk og stein. Og plutselig knakk selve den solide visperen.

Julestjerne

Det var jo dumt, og om det irske smøret er ekstra hardt, vites ikke. Men jeg hadde heldigvis en knøttliten visper i bakhånd så jeg kunne få eggedosis. Ellers er det å ha to hender til å kna med av og til beste løsningen.

Sigmund har pyntet juletre. Vi har hatt et par juler uten tre, og det er litt stusselig, så vi skulle kjøpe et lite tre siden stua vår er solid møblert. Men trær ser helt annerledes ut der det står sammen med alle de andre trærne hos juletreforhandleren. Det går ikke til taket, men det er det mest omfangsrike juletreet jeg har hatt noen gang. Det ble vakkert, og Sigmund klarte å få det både rett og pyntet.
Men vi var nødt til å bære noen møbler til etasjen under.

Julekaktus


Jeg syns forresten at irsk smør er litt lite salt og litt annerledes enn det norske meierismøret, men det er godt nok. 

I dag er det på hovednyhetene at lavkarbobølgen med mye fett er direkte skadelig, og at teorien om at det kan tette årer og forårsake hjerteinfarkt, slik det har blitt sagt i flere tiår, fortsatt holder.  De ler av oss i USA: "Er det først nå Norge har oppdaget Atkinsdietten som har vært kjent for oss i 40 år?" Det er også gjort eksperiment på normalvektige som gikk på lavkarbo, noen hadde nesten fått doblet kolesterolinnholdet i blodet. Og skolemedisinen har vel sagt i åresvis at høyt kolesterol kan vær farlig. 

Tiden vil vise, jeg tipper at det blir nok smør i hyllene igjen. Jeg har tro på måtehold eller den gylne middelvei. Det betyr et balansert kosthold med karbohydrater som forbrennes sakte og de sunne oljene. Jeg kan ikke få meg til å tro at grovt brød er farlig. 


Vel, det er et eget tema. Og jeg ser debatten er glohet i ulike nettsamfunn! Der deltar ikke jeg. Jeg har mer enn nok med å klare de små ting for øyeblikket. 



http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/helse/lavkarbofeberen-risikerer-du-aa-bli-innfeit-3663597.html


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar