Velkommen til bloggen min

fredag 20. mai 2011

Makroeksperimenter


hvitblomst3
En hvit blomst som jeg har plantet hos meg som staude. Vet ikke hva den heter. Den er tatt med min 100 mm makro, med en blender på 32, eksponeringstid 2,5 sekunder og ISO på 200, eksponeringsavvik på + 1,3.


Denne dagen har vært en vårdag der jeg har lekt med fotoapparatet mitt og hatt det gøy. Samtidig har jeg tømt hodet mitt for tanker. Det er noe jeg øver meg på, å bestemme hvilke tanker jeg skal tenke. Det er virkelig vanskelig. Har venner som klarer det med meditasjon og andre øvelser. Noen ganger er det virkelig påkrevd å “hvile hodet”. Jeg klarte det ved å holde fokus på å teste ut makroobjektivet. Jeg plukket noen blomster og jeg kjøpte noen.  Ikke alle egnet seg til å bli tatt bilde av. Irisen var vrien, og har derfor ikke lagt ut bilde av den.

hvit blomst5
Dette er den samme blomsten, og den har fått et helt annet uttrykk, noe som skyldes lys og mye mindre dybdeskarphet. Her har jeg brukt blender 2.8 og eksponeringstid 1/125 sekund, ISO 200.


Det er smak og behag hva man liker av de to bildene. Eller man kan like begge fordi de uttrykker noe helt forskjellig, men med en blender på 32 og ganske lang lukkertid, fikk jeg det skarpeste bildet. Faren min som er pensjonert profesjonell fotograf rådet meg til å prøve en blender på 32 for å få mest mulig dybdeskarphet og det syns jeg fungerte ganske bra.


hvit blomst1


Jeg har brukt veldig mye blender 10 der lukkertiden har innstilt seg automatisk. Og med litt varierende ISO. Dessuten er noen av bildene tatt om morgenen, og noen på kvelden.



hvit blomst3
Her har jeg så stor blender som 2.8, ISO 200 og eksponeringstid på 1/800 sekund.



hvitblomst1
Blender 5.6, lukker  1/20 sekund, ISO 250, eksponeringsavvik 1.3



En hvit rose


asters
En asters. Blender 10, 1 sekund, ISO 400

asters8



asters4a
Dette bildet hadde egentlig en rotete bakgrunn. Jeg skal innrømme at en venninne av meg har roet bakgrunnen i fotoshop. Hun er kjempeflink. Jeg kan dessverre lite om bilderedigering. Det får bli det neste.

7 kommentarer:

  1. Nydelige bilder!!! Det øverste ser nesten ut som et maleri.

    SvarSlett
  2. Tusen takk, kjære Mona! Jeg øver meg:) Og ingen av dem har jeg gjort noe med i noe bildebehandlingsprogram heller. En som hjalp meg med det som ligger sist, astersen og fjernet noen stilker. Veldig morsomt.

    SvarSlett
  3. Hei Kjersti!
    For noen flotte bilder og blomster! Jeg ble helt bergtatt av det nest nederste bildet, med asters (asters8). For en vinkel og for et inntrykk!
    Bare fortsett å tren, du og del gjerne med oss andre - for disse synsinntrykkene som treningsøktene dine gir, er fantastiske :)

    SvarSlett
  4. Hei Anne! Tusen takk for kommentaren! Så hyggelig at du likte det ene bildet:) Der er du enig med faren min som er pensjonert, profesjonell fotograf. Jeg skal nok fortsette å trene, men jeg må vel fornye meg litt:) Så koselig med så flott tilbakemelding da, TUSEN TAKK!

    SvarSlett
  5. Hei igjen Kjersti!

    Du har mange flotte bilder her, og jeg likte ALLE bildene da :D
    - bare at ved det nest siste sa jeg: WOW...

    Regner med at du skjønte det... :D

    Ha en flott uke :)

    SvarSlett
  6. Kjære Anne! Jeg skjønte det da:) SÅ koselig, og at du skriver igjen for å forsikre meg om at du liker ALLE, det er raust av deg, TUSEN Takk, ha en vakker uke du også:)))

    SvarSlett
  7. Haha måtte lese den første svarkommentaren min til deg, Anne, en gang til, og jeg ser at det kan ses ut som jeg har misforstått.) Går litt fort av og til:)))

    SvarSlett