Velkommen til bloggen min

tirsdag 24. mai 2011

Hestene står i regnet


seven in the rain
'Seven in the Rain' Contemporary Large Horse Painting by Laurie Justus Pace


Nå har vi hatt noen dager med ruskevær. Jeg syns naturen også er vakker når det blåser så heftig at vinden slynger seg rundt trærne, og når det kan se ut som himmelen vil tømme seg for regn. Etter en lang periode med sol, kan vi vel bare nyte skiftningene? Dessuten passer det bra med et dikt som heter:


HESTENE STÅR I REGNET

Når mitt sinn er fylt av drømmer,
mere dunkle, mere fjerne
enn min tanke kan forklare,
mere ville, mere hete
enn mitt hjerte kan forstå,
vil jeg bare stå i regnet
slik som hester står i regnet
på en bred og saftig slette
mellom tunge fjell som her.


Stå og kjenne kroppen suge
dette svale, sterke, våte,
som i strie strømmer siler
over ansikt, hår og hender.
Likne skogen der den suger,
som et barn, av himlens bryster.
Likne sletten, full av sødme,
sitrende av fromt begjær.


Slik som hester står i regnet,
lutende, med våte flanker,
og lar duft av muld og væte
drive sterkt og søtt i sinnet,
vil jeg stå og bare være
og la himmelyret falle,
inntil tanken fri for feber
følger drømmene til klarhet
i en steil og stille ro.



av Astrid Hjertenæs Andersen – 1948



Spring Rain_Painting small pix
Abstract Horse Painting "Springtime Rain" By Jennifer Morrison


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar