Velkommen til bloggen min

onsdag 15. juni 2011

Én mann og tre damer


sigmund

Å være  mann med tre damer krever sitt.

Sånn kan det også sies. Det gjelder min Sigmund som for tiden har hendene fulle. Som han selv sa i dag: “Nå har jeg to damer som ikke kan gå i butikken selv.” Den ene er meg, den andre er nå hans mor på 87 år. Svigermor  kom på sykehus, er hjemme, men kan ikke bevege seg så mye.

Sigmund hjelper henne  mens hun venter på å få hjemmehjelp, men som vi alle vet, det tar tid før hjelpeapparatet stables på bena for en som blir syk, og i dette tilfellet er hun både gammel og syk. Stakkars snille svigermoren min. Jeg tenker på at hun har vært enke i over 10 år, og hun sier aldri at hun er ensom. Faren min har også vært enkemann en stund, i to år, han er mye alene, men klager heller ikke på at han er ensom. Det er prisverdig. Svigermors nettverk er nesten borte, alle er døde. Sånn er det å bli så gammel, man er til slutt alene i sin generasjon.

Jeg tenker på hvor mange gamle som er ensomme, men som finner seg stilltiende i sin skjebne. Ja, hva annet kan de gjøre? Dette burde  egentlig også vært et større tema i samfunnsdebatten. Det er noe riv ruskende galt med et samfunn der folk sitter i ensomheten uten at det jobbes mer med etablering av sosiale nettverk. Vi vet jo fra undersøkelser hvor viktig det er med sosialt nettverk for å ha en god helse. (Dette ble en stor parentes).

 
Selv er jeg lykkelig over å ha en mann, jeg må bare stelle pent med ham så han holder seg på bena og trives med livet sitt!



Han har tross alt hatt en vestibularisnevritt og skiveprolaps siste året. Betennelse på balansenerven er faktisk ingen bagatell, det så dramatisk ut, og det var det når han ikke visste opp-ned på verden i den akutte fasen. Han var heldig. Nesten frisk etter 3 måneder. I tillegg har han ryggproblemer.

Dette med én mann og tre damer er sånn: Nå må han dra til sin mor på Kalbakken ganske ofte fordi hun trenger hjelp. I tillegg er hun blitt så tunghørt at hun hører kun telefonen hvis hun er helt i nærheten når den ringer. Hun har ikke villet bruke mobilen sin, men skjønner jo at skal hun ha kontakt med omverdenen må den bringes på banen og aktiveres.
Ja, Sigmund har sin mor, og så har han meg som er mye utmattet og som han må hjelpe. Jeg har fått et gedigent tilbakefall siste året, og da blir det mer på ham. Og den tredje “damen” kan gå selv, hun heter Cirkeline, er 12 år og svært glad i gå turer. De to får gode skogsturer hver lørdag og søndag. I tillegg må hun luftes noen ganger hver dag. Det er et stort ansvar å ha hund.

Nå har Sigmund akkurat lagt ut 100 sekker med jord på Stavern i tillegg til vedlikehold som hører med til det å ha en hytte. Det er faktisk både dyrt og krever praktisk innsats å ha hytte. Dette med den norske hyttedrømmen må jeg skrive om i et annet innlegg.

Ja, mannen min har altså sine tre “krevende” damer å ta vare på. Heldigvis ligger det 5 ukers ferie foran oss i sommer.

Jeg er ganske imponert over Sigmund. Han har full jobb, han er godt i gang med sin doktorgrad om “Indoor noise from railbound vehicles”, og til denne må han foreta diverse målinger av trikkestøy i Oslo. Han har en trengende mor, kone og hund. Hus og hytte. Det blir mye som skal tas vare på.

Dette ble et innlegg der jeg berører flere temaer (Kjerstis løse tråder, hihi), men hovedtemaet er at jeg bor sammen med en fantastisk mann som jeg elsker!  Han har vært mitt livs lykketreff!




2 kommentarer:

  1. Det er ikke bare bare å bli gammel heller, nei. Vil tro det sitter mange, ensomme, eldre mennesker rundt omkring i landet vårt - og det er forferdelig trist. Men jeg tror ikke det bare er de eldre som er ensomme.
    Ellers tenker jeg at Sigmund er veldig heldig som har deg også :o)
    Klem Mona

    SvarSlett
  2. Javisst er det mange ensomme i alle aldersgrupper. Det er trist for alle som er så alene i verden. Eller som til og med har mennesker rundt seg, og som likevel er ensomme. Har skrevet et innlegg om det tidligere her. Tusen takk for at du syns Sigmund er heldig som har meg også, jeg tenker ofte mest på det motsatte. GOD KLEM

    SvarSlett