Velkommen til bloggen min

fredag 2. august 2013

Drømmen min del 2. Flere dyr! Flere opplevelser! Noen spørsmålstegn her og der!



Tenk at Norge har en så flott dyrepark. Det er bare flere dyr, flere opplevelser dag for dag her. Det er vanskelig å ta bilder av dyr i dyrehage. Det er glass og innhegninger rundt alle dyrene, derfor er det å få plassert linsa ikke helt enkelt. Samtidig er det mange mennesker, og vanskelig å få "isolert" dyret. I tillegg er jeg bevegelseshemmet og klarer ikke stå noe særlig, og gjerdene er ofte høye. Derfor er det, for meg, en liten prestasjon å få tatt disse bildene.

Jeg har forstått på en del fotofolk at dyrehage ikke er helt "stuerent" sammenlignet med å dra på fotosafari i Afrika. Vel vel, sier jeg. Det er ikke lov å delta i konkurranser med bilder fra dyr i dyrehage. Sånn er det bare. Men jeg ser masse fascinerende bilder av ørn og norske rovdyr, og hvor mye mer ekte er det når man legger ut åte til dyra?

Noen andre spørsmål melder seg selvsagt, og det er hvor godt har dyr det i fangenskap. Nå er ikke dette noe jeg har tenkt over for første gang. Jeg var i London zoo for mange år siden, og grublet mye over dette med dyrehager. Nå virker det veldig humant og godt i Kristiansand dyrepark. Tigrene har åtte mål å bevege seg på. Det var laget en slags savanne for giraffer, sebraer, antiloper m.m. Det var tropevarmt inne hos apene. Dyrepasserne virket veldig påpasselige og skikkelige, og de drev klikkertrening med dyrene (altså læring med ROS og GODBITER!). Jeg tror barn og voksne kan lære mye om respekt for dyr ved omvisning i dyrehage. Det er nok mange sider ved det å ha dyr i fangenskap.

Jeg ble veldig urolig da jeg så en plastpose hadde forvillet seg inn til antilopene, og den ene antilopen fortærte plastposen i kjempefart. Den var jo helt tom. Jeg sa ifra til noen ansatte. Det kan umulig være bra for en antilopes tarm å få en plastpose ned, tenkte jeg. Ellers har det vært flere rørende øyeblikk. For meg en STOR opplevelse å komme til Kristiansand!


Du verden som en tiger kan klatre i trær. Den var helt rå, og her er den oppi treet etter en godbit!



Her er selveste "løvenes konge". Snakk om staselig dyr. Han her virket veldig godlynt. Det gjorde alle løvene. Ja, de er livsfarlige for mennesker, men det er naturen dens. Men de var harmoniske, og løver opererer i flokk, og her var det flere stykker som tydelig koste seg sammen, og noen lå tett inntil hverandre. Litt småkrangling om et hestebein var det. Det kommer flere bilder i neste blogginnlegg av løver. Det var ved løvene jeg likte meg best, og jeg satt lenge og beundret dem, og hadde vanskelig for å løsrive meg.


Er hun ikke vakker?


Hun bare SER sint ut, men dette er bare litt markering av revir. Jeg er helt fascinert, så jeg croppet bildet her:


Helt rått!!



Så var det den søte ekornapen som kunne være en skikkelig ugagnskråke.


... og de vakre flamingoene.

Men etter to dager i dyreparken: Jeg er nok helt betatt og fascinert av tigre og løver, mest av løvene! Det må være en utrolig fantastisk jobb å få være dyrepasser for disse majestetiske, vakre og farlige dyrene.

Takk for at du følger bloggen min! Kommer mer i neste!  Dette er virkelig mye bedre enn å se "animal planet" på tv, selv om det også er artig!


6 kommentarer:

  1. Hello,
    What a great shots of all these animals.
    I like that so much, because I go to the zoo many times.

    Many greetings,
    Marco

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Marco Luyken!
      Thank you very much! Dank je wel! I visited your blog, and found lots of wonderful photos, I
      will visit your blog again! Good gedaan! Nice that you like to go to the zoo. Best regards from Kjersti Holst

      Slett
  2. Igjen - fantastiske bilder!!! Jeg skjønner godt din fascinasjon for løver og tigre. De er så grasiøse og majestetiske. Samtidig litt skummelt. Man skal ha respekt for dyr - både ville og tamme.
    Ekornapen er supersøt - og jeg har et spesielt forhold til den, som jeg har fortalt.
    Gleder meg allerede til flere bilder.
    Stor klem
    Mona <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Mona, TUSEN TAKK! Ja, så sant at man skal ha respekt for dyr på mange måter. Både at de kan være farlige og at vi mennesker må behandle dem pent:) Ekornapen er kjempesøt, og artig at moren din har hatt en sånn en da:) Skjønner du har et spesielt forhold til den:) Det kommer flere bilder! STOR KLEM fra Kjersti <3

      Slett
  3. Så fantastiske bilder av fantastiske dyr! Jeg får sånn reiselyst av bildene dine, og nå fikk jeg veldig lyst til å dra til Kristiansand og dyreparken :)
    Vi var der for godt over 20 år siden, da var barna våre små - men den gang var det verken løver eller tigre der. Jeg må si jeg deler din fascinasjon for disse utrolige dyrene - ingen fortjener vel mer å bli kalt majestetisk :)
    Ser du har med bilde av et flodsvin også, det tror jeg heller ikke de hadde når vi var der, men det har sikkert skjedd mye siden da.
    Jeg leste for en tid siden en morsom historie om et flodsvin som ble holdt som kjæledyr et sted i USA. Han var sosial og omgjengelig med både andre dyr og mennesker i familien, bortsett fra skilpadden. Den tålte han absolutt ikke, og anså den nok som inntrenger på sine enemerker - spesielt bassenget der han tilbrakte store deler av dagen - så stakkaren ble jaget hver gang den prøvde å få seg en dukkert.
    Det er fantastisk spennende å få et bittelite innblikk i personligheten til ville dyr - og så lenge dyrehagen fungerer på dyrets premisser, og noe av hensikten er å bidra til å opplyse og ta vare på mangfoldet synes jeg det er flott.
    Mangfold har vi her også, for tiden en rådyrmor med to kalver som går helt innpå huset, og har blitt så vant til oss at hun knapt gløtter opp når vi oppholder oss ute. Innimellom er hun på vift med en staselig bukk, det er jo brunsttid også nå. Vi har også besøk av en grevlingmor med to småtasser, til stor glede for hunden vår som elsker å bråke og tøffe seg når hun får teften av dem. Og ikke å forglemme mitt nye bekjentskap av året, måka Fritjofine - som kommer trofast hver eneste dag ved lunchtider og middag og får servert brødskiver og middagsrester. Til å begynne med het hun Fritjof, men en klar feminin utstråling resulterte i navnebytte.
    Et svanepar med 4 barn er også stadig innom, og gjess i stort antall.
    Småfuglene har jeg matet i hele år (selv om jeg vanligvis slutter i mai), og det gjør at vi innimellom får besøk av arter som vanligvis ikke er å se på fuglebrettet, og dessuten at hele familier med barn oppholder seg nærmere huset. Det er så morsomt å følge dem fra de er bittesmå til flygeklare og selvgående :) Jeg kan vel nesten si det sånn at dyrene opptar mesteparten av min oppegående tid, med både våre egne - 3 katter, og Nona, hunden. Og koselig er det.
    Og så godt at det går bra med Sara :):)
    Da ønsker jeg deg og dine en fortsatt god sommer - det er nesten en hel sommermåned igjen! Har så lett for å tenke på august som høst, men det er det jo faktisk ikke :)
    Ha det godt :)
    Klem, Lise

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Lise, tusen takk for lang og koselig kommentar! Beklager sent svar, men det kommer alltid:) Tusen takk for fine ord om bildene mine, og så fint at jeg kunne bidra til din lyst å reise til dyreparken, det kan anbefales på det varmeste og sterkeste. Siden det er 20 år siden sist, er det kanskje på tide, og løver og tigre må du jo få sett. De er helt fantastiske. Syns jeg fikk best "kontakt" med løvene, kom nærmest dem og de virket mer "sosialisert" enn tigrene. Det har nok skjedd litt på 20 år. Sukrikatene bor med løver som nærmeste nabo, og da løvene kom, gikk sukrikatene i dekning i flere måneder. Så søte.

      Artig historie om flodsvinet da. Men skilpadden likte den ikke, haha)

      Det virker som Kristiansand dyrepark får det til på dyras premisser. Det var mye bevissthet rundt hvordan man behandler dyr, masse kunnskaper og respekt. De hadde store områder å bevege seg på og miljøet var tilrettelagt mest mulig som de ville hatt det i sitt naturlige miljø. Jeg tror barna kan lære mye om respekt for dyr og om dyrene ved å besøke dyreparken.

      Åh så heldig du er som har rådyrmor og to kalver helt inne ved huset. Og så er det brunsttid. Jeg bare fantaserer om hvilke fine bilder man kunne tatt av den familien. Jeg bodde en gang langt inne i skogen, og det var ulike dyr på tomta vår, men dengang fotograferte jeg ikke. Jeg har bare en lang video av en elg. Det er jo artig når de blir så tamme.

      Grevling også, vidunderlig. Tror du hunden din ville klart seg mot en grevling? Er de ikke litt skumle? Og måke Fritjofine, haha, og hun kommer til faste tider da hun blir matet. Du trenger jo ikke gå i dyrepark når du har alle de dyrene tett innpå deg. Selv om det er flere "eksotiske" dyr i dyreparken. Hehe, så du er sikker på at måka er av hunnkjønn da? Og svanepar og gjess, mon tro hvor du bor i dette fantastiske distriktet. Jeg sitter nå med alt nedpakket og skal hjem etter en lang sommer.

      Og småfuglene spiser, og så får dere besøk av sjeldne arter. Så spennende. Det er kjempemorsomt å følge dem fra fødsel til de blir flyvedyktige. Du er tydeligvis like opptatt av dyr som det jeg er. Er jo fint at dyra opptar mesteparten av din oppegående tid, men jeg skulle ønske du hadde mer oppegående tid. Men så fint at du fyller din "friske" tid med det som er så fint:)

      Ja, det går bra med Sara, er litt spent på fortsettelsen uten medisiner. Er litt bekymret, men hun skal følges opp. Må forebygge og passe på at dette ikke skjer igjen. :) Man blir jo bare så glad i dem. Sara er verdens nydeligste hund.

      Tusen takk igjen for en lang, god og varm kommentar og skildringer! Ønsker deg også fortsatt en god sommer, ja, det er en måned igjen, er ikke høst for langt uti september. Kjente dog et kjølig drag i lufta i kveld. Augustmåned er den dampende vakre sensommermåneden, man må bare prøve å ikke tenke på at høsten står for døren og at sommeren, som alltid, har gått altfor fort.

      ha det godt du også, Lise!!

      klem fra Kjersti

      Slett