Velkommen til bloggen min

søndag 24. oktober 2010

Hvor har jeg sett dette ansiktet før

Dikt. Kunsten å berøre med noen få linjer, det er hva jeg definerer som god poesi. Jeg har lyst til å legge ut et dikt på bloggen min. En av mine favorittdiktere er Stein Mehren. Han maler både med ord og pensel, og han maler med tjukk pensel.  Hans kjærlighetsdikt er i særklasse vakre, vonde, sterke, kloke og opprivende.  Her følger et bilde av et hans malerier, og nedenfor et av hans mest fantastiske dikt. Du som leser bloggen: Forsyn deg! Hvis du føler deg mett etter å ha lest et dikt av Stein Mehren, så er han kanskje ikke forfatteren for deg. Er du fortsatt sulten? Ja, så er det et hav å ta av i hans fantastiske forfatterskap.



Stein Mehren


HVOR HAR JEG SETT DETTE ANSIKTET FØR

Hvor har jeg sett dette ansiktet før
Denne uskyld såret av kjærtegn
som hos en engel som har fått revet vingene av
i menneskevrimmelen
Ansikter som vi sårer
Ansikter som aldri vil slippe oss
fordi vi har såret dem
Ansikter som aldri kan tilgi oss nettopp det
som de vil vi skal gjøre mot dem, igjen og igjen

Og ansikter som fortsetter
å spre seg på innsiden av våre egne trekk
som skygge og som sorg
lenge etter at siste kjærtegn
slo igjen som dører bak oss

og vi beruser oss i nye kjærtegn
for å glemme smerten i de forrige
Vi jager vår ensomhet i en annens kropp
Og så vondt det enn gjorde
da vi sist sluttet å elske, ber vi
om ennu en gang å bli elsket

Fordrevet fra vår barndom
ber vi om kjærlighet og død, ber vi om
ømhet, selv når den er av grusomhet
ber vi om fornedrelse og forvandling
tilintetgjørelse og oppstandelse
Og hver ny gang henretter vi hverandre
på innsiden av våre kjærtegn

Og hver gang blottstiller vi litt mer
av vår uskyld, bare for å såre oss selv
med nye erfaringer, ny sult
Som engler, mørke, forstenede
brennende, vidt oppsperrede
Engler med vingene revet av i menneskemørket

STEIN MEHREN



2 kommentarer:

  1. Stein Mehren traff meg første gang med samlingen "Aurora det niende mørke" fra 1969:

    For enhver annen, er jeg en annen
    For deg er jeg den jeg blir
    Fra nu av

    Slik slutter diktet "Rommet melom" fra denne samlingen, og da har du alle utfordringer til gjennom min blog å bli kjent med en nytt ansikt.

    Se forøvrig The Bucket List så snart som mulig. Den er topp!

    SvarSlett
  2. Hei Arne! Du er vel omtrent den første som har kommentert når jeg har lagt inn dikt. TUSEN TAKK! Og så fint sitat fra Mehren. Skal også se the Bucket list. Jeg skal gjøre meg kjent med bloggen din også!

    SvarSlett