Velkommen til bloggen min

torsdag 11. september 2014

Et giftig og vakkert soppeventyr


Jeg bor nær en skog. Denne skogen er i øyeblikket rik på sopp. Giftig sopp. Det er en mørk, mystisk skog med mest hvit og rød fluesopp. De som ser gule ut med hvite prikker er også rød fluesopp.

Hvis du fotograferer så les gjerne dette : Jeg har tatt bildene med macroobjektiv uten stativ og uten blitz og på ettermiddagen/kveld. Altså i ganske dårlig lys. Så ingen av bildene mine er helt skarpe, men jeg har benyttet meg av macroobjektivets egenskaper som er liten dybdeskarphet, altså at jeg har med vilje gjort deler av soppen uskarp. Likevel har jeg lyst til å ta helt skarpe bilder av sopp. Det må nok bli til neste år, for soppen er på hell. Det er i ferd med å bli ordentlig høst selv om sola fortsatt varmer godt.

Hvis du har greie på sopp så les gjerne dette: Jeg antar at alle soppene jeg har tatt bilde av er giftige. De fleste er altså av hvit og rød fluesopp. Det er også et par andre som jeg ikke kjenner til, men hvis du vet hva de heter, så kommenter gjerne.  Jeg kan ingenting om sopp.

Hvis du ikke har greie på sopp: Ingen av disse på bildene er spiselige. Den hvite fluesoppen er direkte dødelig. Det beste er å holde seg unna soppen hvis man mangler kunnskaper om den. For egen del er det kun den gule kantarellen jeg kjenner igjen som spiselig.



























Takk til deg som er innom bloggen min! Ha en strålende høsthelg!


4 kommentarer:

  1. Det eneste soppslaget jeg tør plukke er kantarell. Mye bedre å se de andre på bilder :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hallo Sollemor, tusen takk:) Ja, det er tryggest med bildene. Takk for kommentar og god helg fra Kjersti

      Slett
  2. Så vakre bilder, kikket på dem nå, med en venninne, vi er dypt imponert og gleder oss over dem, - og er helt enige, - du er bare kjempego.
    Elisabeth og co

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Elisabeth! Så koselig at du og din venninne liker bildene mine. Det varmer :) Kjersti :)

      Slett