Velkommen til bloggen min

fredag 28. mai 2010

den totale miss-A-3

For cirka to uker siden måtte jeg legge min Baby Jane vekk. Jeg har virkelig måtte gruble på hvordan jeg skal sy denne giganten av et teppe. Siden jeg aldri har håndapplikert eller sydd særlig med hånd, bestemte jeg meg for å prøve å lære meg det, og ta for meg de blokkene som krever håndsøm. Å lære seg å sy usynlige sting var den minste utfordringen.

Den største utfordingen var å få blokka PEN! Jeg ga meg i kast med A-3. Bestemte meg for først å sy bakgrunnsstoffet i fire deler så jeg visste hvor jeg skulle plassere "melonene". Jeg bestemte meg for å sy den i 3 lag, hvilket skulle vise seg å være helt feil. Det gikk greit å sy sirkelen på kvadratet. Men "melonene" var problemet her. Jeg sydde blokka TO ganger. Og spissene på "melonene" ville ikke bli spisse uansett hva jeg gjorde. Begynner man å sy feil og ta opp sømmen, da er man virkelig ut å kjøre fordi stoffet fort begynner å flise seg. Trådene tøt ut mens jeg hardnakket prøvde å tvinge fram det som skulle være spisser.

Jeg har mye stoff. fra en meter og nedover. De minste bitene er 27x40 cm, og det skulle være mer enn rikelig til én blokk, ja, faktisk skulle det holde til to. Det holdt til to. Men da var det slutt på det stoffet.

Jeg ventet altså i to uker for å få nederlaget på avstand, og gikk i gang på nytt. Men etter en ny metode. Jeg sydde den i bare to lag. Jeg lot "melonene" forme midtstykket, og denne gangen tvang jeg sømmonnet under med, ja, det er ikke juks å bruke limstift? Jeg brukte limstift. Selvtilliten min økte faktisk da den var ferdig.

Bilde kommer etter hvert.

Selvtilliten min har også økt ved at jeg nå har skjønt prinsippet ved reverse applique. Jippi, det så helt umulig ut, men ved at jeg fant en beskrivelse på nettet, skjønte jeg plutselig hvordan jeg kunne "skrelle" av lagene for å få fram mønsteret i blokka. Jeg har gitt meg i kast med Jane's tårer, men det får komme siden. Men jeg leste om reverse applikasjon fikk jeg i grunnen mest lyst til å kjøpe boka til Jan Mullen og sy hans mønstre som er så fargerike og mye mer "meg" enn disse tradisjonsblokkene. Men jeg kan være sta, og gir ikke opp DJ.

Her er bilde av A-3 til skrekk og advarsel. Den er altså et eksempel på learning by doing. Det vil si at neste bilde vil komme med blokka sånn jeg har godkjent den.


4 kommentarer:

  1. Kjaere Kjersti, du maa ikke gi opp! Jeg har heller aldri gjort haandsoem eller mye applikasjon, saa jeg har dessverre ikke mange tips og erfaringer og komme med. Jeg vil tro at naar du syr blokkene sammen, saa vil ikke 'miss'ene' dine vises i det hele tatt! Det eneste tipset jeg har er taalmodighet, og foeler du at du trenger en pause fra DJ, ja saa legg det vekk og gjoer noe annet innimellom - paa den maaten er jeg sikker paa at du vil komme i maal til slutt! Lykke til videre, Kjersti!

    SvarSlett
  2. Kjære Astrid, takk for gode ord. Bildet som ligger her på bloggen er altså en av de jeg har kastet.
    Jeg er tålmodig, og ja, jeg legger det vekk litt når jeg blir for frustrert. Det er ikke et teppe for nybegynnere akkurat.

    Syns du skal prøve deg på håndsøm, det er utrolig artig altså. Man vinner til slutt ved å være tålmodig og ikke gi opp som ved mye annet her i livet.

    SvarSlett
  3. Du sier det selv: Ikke gi opp. Det er det eneste som hjelper på vei framover. Jeg har aldri forsøkt din variant av blokken. Denne var ny for meg og jeg forstår bedre nå hvorfor den var så vrien for deg. Det finnes en enklere måte :)

    SvarSlett
  4. Jeg valgte en enklere måte til slutt, haha, har måtte prøve å feile. Denne blokken forsøkte jeg sånn i to forsøk, og da fant jeg ut at jeg skulle gjøre det enklere ved å plassere melonene og applikere dem på bakstykket. Bilde kommer. Blokka ble ikke perfekt, men akseptabel tatt i betraktning mitt nivå.

    Takk for kommentarer! Det er SÅ hyggelig!

    SvarSlett