Velkommen til bloggen min

tirsdag 25. mai 2010

i skogen

foto: kjersti

Jeg har vært i skogen i pinsen. Noen forteller meg at hytter uten innlagt vann og elektrisitet er "enkelt", men når du må ha strømaggregat, propan, solcellepanel og batterier for å få det hele til å funke, da syns ikke jeg det blir enkelt lenger. Men det er nydelig i skogen, og særlig å være på min pappas hytte. Men du verden så mange duppeditter. Nå er jo solcellepanel miljøvennlig i forhold til propan, men er det fortsatt hytter som  klarer seg med utedo og stearinlys?

Jeg må jo le: Strømaggregatet er jo ikke støyfritt, men det er plassert i den "lille hytta", og da er det bare naboen som plages av støyen. Apropos naboer: Det er nesten ingen hytter der etter min målestokk (som har vært i Stavern de siste 10 somrene der hyttene står tett i tett).
Det er jo også artig at når det var leggetid for min pappa, ble det plutselig mørkt i hytta, og tv'en sluknet, da ble strømaggregatet slått av, kort og konsist! Heldigvis var det fortsatt litt svakt lys fra noen lamper som ble drevet av solcellepanelet.

For øvrig en veldig hyggelig pinsehelg. Kvalitetstid med min pappa er høyt verdsatt!


2 kommentarer:

  1. Ja vi har fremdeles utedo på hytta:-)). Men i løpet av høsten så blir det innlagt vann. Rundt i området her vi har hytte er det mange som ikke har strøm, vi hadde heller ikke det i den gamle hytta. Ikke solcellepanel heller. Der var det propan kjøleskap og komfyr og et bilbatteri som vi brukte til TV'n. Ellers brukte vi stearinlys, veldig koselig og ikke minst romantisk. Og det gikk helt greit, du vet ikke hva du savner før du får det:-)). Nå har vi fått strøm:-))

    SvarSlett
  2. Du har så rett Sigrun. Jeg er vokst opp med denne hytta til foreldrene mine i skogen, men er nå blitt "bortskjemt" med hytta i Stavern som har strøm og innlagt vann og internett, vaskemaskin og oppvaskmaskin. Men da får man mer følelsen av å være i et lite hus, og selve "hyttefølelsen" forsvinner en del. For min egen del lengter jeg etter en eller to uker på fjellet sommer eller høst med utedo og bare stearinlys. Håper jeg får Sigmund med på det en gang å leie en sånn hytte.

    Men jeg skal love deg at du vil få glede av innlagt vann, og med så mange barnebarn og gjester som kommer, vil jo det gjøre mange forenklinger.

    Det er sant at man ikke vet hva man savner før man får det.))))

    SvarSlett