Velkommen til bloggen min

onsdag 13. april 2011

Trukket tann

 

Det var bare småtteri å trekke en tann. Tannlegen var riktignok ikke forberedt på at hun skulle trekke i dag, og hun hadde flere pasienter etter meg. Det ble noe tull med timen jeg skulle trekke, men jeg ba pent.  Jeg hadde grudd meg veldig, og så endte jeg med å tigge om å få den tatt ut. Hun lot seg overtale, heldigvis. Og det var piece og cake. Å trekke høres så voldsomt ut, det kunne hett “nappe”. Hun bare nappet den ut i tre “omganger”. Rota er jo bestående av tre deler, så først gikk tanna med én rot og så de to andre røttene. Og implantat anbefalte hun ikke, og heller ikke “bro” fordi den bakerste var visdomstanna og ikke ideell til å lage bro, men den er jo like hel. Jeg får vente og se.  Hun sa jeg skulle bare kjenne etter om det var ok å være uten den. Og den er så langt bak at det slett ikke vil påvirke utseendet mitt, og de trekker tenner hele tiden både på gamle og unge. Masse unge mennesker som trekker som skal ha regulering, skjønte jeg.

Hun sa at hvis det begynte å banke der hvor tanna var sånn cirka på lørdag, ville jeg ha fått betennelse. Så jeg skulle få med meg resept både på antibiotika og smertestillende, men jeg tåler jo snart ingen antibiotika. 

Jeg gjorde som hun sa, hverken drakk eller spiste på flere timer, og jeg tok ikke tunga bort i “hullet”. Veldig fristende å liste tunga bort å kjenne etter altså, men jeg klarte å la være.

Uansett  satser jeg på at jeg slett ikke får noen betennelse, og særlig ikke på lørdag for da skal jeg i bursdag. Jeg er optimistisk.   Foreløpig er jeg litt bedøva, men kjenner at det kan komme til å gjøre litt vondt, men pytt. Dette var bare en bagatell.


Nå gleder jeg meg over vårsola ute og alle påskedagene som ligger foran meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar