Velkommen til bloggen min

onsdag 9. juli 2014

Fra besøket i ørnereservatet i Skagen


Jeg har så mange bilder fra turen til Skagen, men rekker ikke å legge alt på bloggen, men jeg vil gjerne dele med dere som kikker på bildene jeg tok i ørnereservatet. Det var en magisk opplevelse. Det var vaskeekte havørn, en av dem var halvtam, men ingen kan temme en havørn. Det var også en afrikansk ørn og så vandrefalk. Å oppleve en falconer i samspill med en vandrefalk var jo en utrolig opplevelse. Plutselig skjønner jeg betydningen av ordet å ha "falkeblikk" for de fuglene har litt av et syn, for mannen til hest kaster maten i lufta og da er fuglen bare der. Det er masse trening mellom mannen til hest og falken.

Et viktig poeng: Dette var ingen dyrehage. Dette var et reservat som var på fuglenes premisser, og ikke på menneskenes. En fugl flyr akkurat hvor den vil, og det var flott å se. "Trenerne" måtte leve med usikkerheten om ørna fant det for godt å finne veien "hjem" eller fly av sted.

I disse dager opplever vi hete dager på Østlandet. Jeg er av dem som ikke klager på varmen, men tempoet må jo settes ned. Jeg nyter de varme dagene, og jeg skulle gjerne blitt i Skagen, det var stedet for meg. Men heldigvis ligger det ny ferie foran meg, og jeg skal tilbringe deilig tid ved sjøen med mann og hund.

Bildene er av varierende kvalitet, men de betyr mye for meg fordi å se ørn ligger langt utenfor mine muligheter til vanlig.


Dette er en afrikansk havørn, og den var ganske tam, her er den veldig nær meg, nesten litt skummelt, men den var opptatt av å spise. Det ble lagt ut kylling i en stripe bortover benken så folk kunne se den på kloss hold. Hun het Sheeba, sjekk de klørne!











Denne var halvtam og lot seg mate


Vandrefalken var utrolig søt!



 Falconeren ser etter falken






Falconer i trening




Tusen takk til deg som titter på bloggen min. Ha en fin sommer fortsatt! 


2 kommentarer:

  1. Hei Kjersti. Fine bilder fra deg igjen. Havørn ser jeg relativt ofte, her jeg bor, om ikke på så kloss hold. Mektige fugler.
    Fine sommerdager ønsker jeg deg -

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei gamle ugle! Tusen takk skal du ha. Så heldig du er som ser havørn, ja, de er mektige og flyr vel stort sett høyt. Ønsker også deg fine sommerdager i nord!! :) Kjersti

      Slett