Velkommen til bloggen min

søndag 5. februar 2012

Fargerike Oslo



En av de fargerike gatene på Kampen i Oslo

Nå om dagen må jeg trosse ganske mye smerter for å orke. Jeg har visstnok en begynnende type gikt som jeg håper kan reverseres for den kommer på toppen av ME og andre ting. Dermed har det ikke blitt særlig til farting på meg, men i går hadde jeg bestemt meg for at jeg måtte ut, og det var meldt en sol som ikke kom, men det gjorde ingenting. Heldigvis har jeg jo sjåfør som fraktet meg på en liten runde så jeg fikk tatt litt bilder.

Jeg har bodd på Kampen i noen gode år. Tror nesten ikke jeg har vært der på 30 år, det er lenge. Det er en av bydelene i Oslo man tar godt vare på, det er fredet og det er vakkert. Det var ei som sa at hun opplevde det som en by i byen, og det kan man godt si, syns jeg.

Her ligger Kampen kirke på toppen.

Kampen er et bebyggelse med masse gammel historie, og den kan man lese om i Wikipedia, her:
http://no.wikipedia.org/wiki/Kampen

Her er Galleri Bastian. Her drives Kampen kunstbarnehage i flerbruk med galleriet. Det røde huset til høyre har en spansk barnehage.

Her lot jeg meg fanscinere av vinduet så høyt oppe. Man kan forestille seg et kvistværelse i gammel stil. Kampens sjarm ligger i at det består av mye trehusbebyggelse.


Et fascinerende hus når man ser den fasongen. Jeg lurer på hvordan det ser ut inni.


Etter en liten rundtur i Kampens gater, dro jeg hjem. På veien så jeg noe lilla og gult som liksom stakk ut, og jeg måtte bare se hva det var. Det er det underligste stedet i Oslo jeg har sett på lenge. Og dette bildet må jeg nok legge først i et annet innlegg. Det viser seg å være en skatepark i Oslo med en nystartet fritidsklubb. Hvem skulle trodd det?:

Det må være et stort område innenfor disse portene. Legg merke til juletreet, og det var 4. februar, og juletreet er fortsatt ikke tatt bort, og vi ser tydelig at det synger på det aller siste verset.
Dette ligger i Gamlebyen. Jeg har nå funnet en video på nettet av skateparken som befinner seg innenfor disse portene, og det var helt rått. Så bra at ungdommene har fått et sånt sted.

Til deg som er innom bloggen min, jeg ønsker deg en flott søndag!!


8 kommentarer:

  1. Fin reportasje fra "mine gater" på Kampen, her har jeg ruslet rundt i ti år og kjenner de fleste husene. Har massevis av bilder herfra som vi kan titte på engang.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Åshild, ja, du kjenner nok de fleste husene, det er da veldig søtt. Jeg vil gjerne se bildene dine. Jeg føler at jeg kommer tilbake til noe som var "mitt" en gang også, siden jeg har bodd der i flere år, og også mine beste år, så det vekker minner, men jeg ser jo tingene på en annen måte nå.

      Slett
  2. Så fint å se bilder fra Kampen! Jeg bodde i Oslo da jeg var frisk. Sammen med venner tråkket jeg rundt på Kampen mange ganger. Det har sannelig ikke forandret seg noe.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Onkel Johnny:) Så koselig at du fant fram til bildene fra Kampen:) Og at det er kjente trakter. Får håpe vi begge blir friskere!!

      Slett
  3. Herlige bilder. Jeg bodde i Brinken for en del år siden, og husker disse gatene godt. Det er så vidunderlig med alle fargene. Blir i godt humør av dem :o)
    Klem Mona

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, kjære Mona, tenk at jeg visste ikke at du har bodd i Brinken:) så artig, ja, det er fargeglade hus:) God klem fra Kjersti

      Slett
  4. Kampen må være en drøm å bo på :)

    SvarSlett
    Svar
    1. ja, jeg bodde der for mange år siden :) Det var et flott sted å bo :)

      Slett