Velkommen til bloggen min

søndag 11. november 2012

Utsikten min sammen med et vakkert dikt




Ettermiddagen i dag kunne by på et vakkert lys og et skiftende lys. Noen ganger er det som naturen bader i "gull". I dag fikk jeg gratulert min pappa med farsdagen. Jeg er så heldig å ha faren min i live. Jeg mintes også min farfar som ble født 11/11 for over 100 år siden. 

Jeg fikk besøk av en kjær venn! 

Kom over et dikt av Arnulf Øverland. Diktene hans går aldri ut på dato. Dette er et vakkert avskjedsdikt 


DEN SISTE NATT

Nu er det sent, du kjære.
La mig bare en gang få kysse ditt hår,
før du går.
Så får det være forbi.
Så får det være.

Snart er det høst å vente.
Gatenes lykter er tendte
for første gang iår.
Hvor ditt hår er dugget og kjølig og vått!
Det er som om natten har grått deri.
Det er som om natten har grått.

Nettene mørkner rundt vår sti.
Vi kan ikke komme lenger,
vi går oss vill om vi prøver,
og her kan vi ikke bli.
Den klare dag vi trenger,
glemmer vi bort om vi tøver.
Tilgi mig, gi mig fri.

           Arnulf Øverland, Samlede dikt, 1936


2 kommentarer:

  1. Nydelig bilde, det er utrolig hvilke farger som kan dukke opp, på denne tiden av året. Også her nord hos meg, hvor det er ganske mørkt, men på flere måter. Og overgangen mellom natt og dag og dag og natt kan være utrolige.
    Og diktet, takk for det, jeg tar det rett inn.
    Ønsker deg en fin uke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære "gamle ugle", ja, ikke sant, det med lys og sol som fargelegger himmel, hav og natur, det er fantastisk. Så du bor i nord, så heldig du er, tenker jeg. FOR et lys. Du har nordlyset da? Det er vel ganske mørkt hos deg nå, men som du skriver overgangene mellom dager og netter, netter og dager. Så vakkert. Det handler om se, om å sanse det hele inn, la det påvirke ens sinn. Ingenting er bedre for sjel enn musikk (som du nevnte så vakkert i diktet om Schubert) og naturopplevelser, tenker jeg:) Ønsker deg en vakker helg.) kjersti som sier takk for kommentaren

      Slett