Velkommen til bloggen min

tirsdag 14. juni 2011

ME, LP, forskning og kronikk i aftenposten om å bli ufør


I det siste har jeg fått kontakt med andre ME-syke på nett og på facebook. Det har vært et løft for meg siden det er minst 10 år siden jeg hadde kontakt med likesinnede. Jeg er imponert over alle ildsjelene og alt engasjementet som finnes blant mange ME-syke. Det forskes på sykdommen, og Lillestrøm Helseklinikk er et foregangssted for denne forskningen i Norge. Jeg legger med en link fra et fordrag holdt av Dr Mette Sophie Johnsgaard på Lillestrøm helseklinikk, her:


http://lhkpasientfora.org/?p=3381

Jeg er selv pasient på Lillestrøm helseklinikk, og fram til nå har jeg testet positivt på xmrv-viruset.  Dessuten har de funnet  andre ting som er feil på meg, men ting er komplekst og det er vanskelig å finne behandlinger som hjelper.
Og en av ildsjelene blant bloggerne er Maria Gjerpe, og hele hennes blogg er verdt å lese enten man har ME, andre sykdommer eller er helt frisk. Hun er lege og har ME, og deler sine tanker og erfaringer, og her har hun skrevet knallgodt om lightning process:

http://mariasmetode.wordpress.com/2011/05/31/marias-manual/


Jeg hadde tenkt å skrive om min erfaring med lightning process, men syns foreløpig hun har skrevet det så bra. Jeg får vente på litt inspirasjon og ikke minst krefter.

Så kom det kronikk i Aftenposten om å være uføretrygdet, og i denne kronikken er replikken min fra samme avis blitt referert til. Det ser ut som jeg er omtrent den første uføretrygdede som har fått lov til å uttale meg om å være i denne situasjonen i Aftenposten, så det er tydelig en glemt og gjemt gruppe som trenger å synliggjøre seg.  Nå er det iallfall kommet inn en meget god kronikk om det å være langvarig syk. Han har skrevet om “Forbannelsen ved å bli ufør”, veldig bra, her:

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article4145249.ece

2 kommentarer:

  1. Veldig gode innlegg begge to. Og tankevekkende, ikke minst.
    Mona

    SvarSlett