Velkommen til bloggen min

fredag 1. april 2011

Velkommen hjem, Sigmund


bilde av muren
Her er bildet Sigmund fikk av professor Yan Xiang ved Tsinghua University. Bildet er av muren, lagt på et LYDABSORBERENDE materiale (les: skumgummi) og med et vakkert dikt forfattet av Yan Xiang selv. Endelig fikk jeg se dette han hadde beskrevet og som jeg ikke klarte å se for meg.

Det har vært en svært hyggelig dag. Sigmund kom hjem fra Kina, og han hadde virkelig opplevd mye.
Bildet han fikk er stort, og han hadde fått det med seg inn på flyet ved at han, etter eget utsagn, henvendte seg til den finske flyvertinnen og sa: “hyvää päivää” og til den kinesiske flyvertinnen sa han: “ni hao”. Jeg tror det betyr hei. Sigmund mener at alle mennesker setter pris på at at man kan si noen få ord på folks eget morsmål, og det er nok sant.
Jeg fikk jo endelig lest diktet som var på maleriet, og det går som følger:


THE GREAT WALL

Wars had gone with the history wind,
Brave’s bone slept under wild grasses years after years.
In spite of wives’ heartbroken tears dropped down,
Next rising of sunshine on the mountain cleared all the blue.
Some dynasties defended behind the wall,
Some dynasties invaded in it,
Peace came not from the defense works,
But from people, from somebody endowed.

av professor Yan Xiang

Jeg syns det er et vakkert dikt.

Det snødde da Sigmund kom hjem, altså ikke et ønskevær med tanke på våren som vi så sårt lengter etter, men den kommer. Han hadde med seg litt gaver til meg.  Kina er jo kjent for silken, og jeg fikk flere silkeskjerf, se bilde under. Og en nydelig veske i et eksklusivt skinnmateriale. Jeg er ikke ekspert, men tipper det er kalv. Et lite smykke fikk jeg også. Sigmund samler på krus, og hadde med seg et utvalg, til og med et krus med bilde av seg selv foran muren, haha, skikkelig turistmaskin den muren altså.

silkeskjerf
Han hadde like så godt kjøpt flere silkeskjerf, og to kvinnelige siv.ing’er hadde fulgt ham til butikken der de solgte av god kvalitet.


kinesisk veske
Denne veska var fin, og det mykeste skinnet jeg har kjent på noen gang

smykke
Et smykke fikk jeg også

Det var godt å få ham hjem. Turen har vært nøye planlagt til minste detalj gjennom et helt år. Jeg merker at jeg har engasjert meg veldig, og at jeg nå senker skuldrene fordi alt har gått så bra, og jeg har fått hjem en kjempefornøyd mann.

3 kommentarer:

  1. Så fina gåvor du fått. Ha det bra tillsammans nu. Borta bra men hemma bäst :o)

    SvarSlett
  2. Fin blogg..

    http://wp.me/pYtns-xC
    (om du har lyst til også å høre et dikt, og kanskje også hjelpe fram diktet ved å sende en sms)
    Bøker og festivalpass..
    øystein

    SvarSlett
  3. Tuesn takk, Pj:)

    Tusen takk, Øystein, skal titte på bloggen din.

    SvarSlett