Velkommen til bloggen min

lørdag 26. februar 2011

I have a dream

Dette må være en av verdenshistoriens vakreste taler da Martin Luther King holdt talen “I have a dream” på stedet for minnesmerket til Abraham  Lincon  i 1963.

I have a dream

 

Her er litt av utdraget på norsk:

“Jeg har en drøm om at en dag vil til og med staten Mississippi, en stat med en flod med hatet av urettferdighet, med en flod av undertrykkelse, bli transformert til en oase av frihet og rettferdighet.

Jeg har en drøm om at en dag vil mine fire små barn få leve i en nasjon hvor de ikke blir dømt etter deres hudfarge, men av deres personlighet og karakter. Jeg har en drøm i dag!

Jeg har en drøm om at en dag, nede i Alabama, med dens fordervede rasister, og dens guvernør som taler ord om partiskhet og annulering; en dag rett nede i Alabama vil små svarte gutter og svarte jenter kunne holde hender sammen med små hvite gutter og jenter som søstre og brødre. Jeg har en drøm i dag!”

Jeg ble minnet på denne talen da jeg nettopp så en dansk film som heter “Drømmen”.  Det var vel en “midt på treet”-film, men sterk likevel.  Regissøren Niels Arden Oplevs film handler om “den danske drøm”  som vel mer er et mareritt der Martin Luther Kings tanker går som en rød tråd gjennom det hele. Filmen handler om noe helt annen enn rasisme. Den handler om et opprør mot en tyrannisk skoleinspektør anno 1969, og temaet kjenner jeg igjen fra blant annet boka “Jonas” av Bjørneboe.

“I have a dream” minner meg generelt på hvor viktig det er for oss mennesker å ha drømmer og visjoner. Det er viktig å leve her og nå, men i dypet av denne mening er det viktig at drømmene er med oss. For noen er drømmer viktigere enn for andre. Mennesker som lever under vanskelige forhold trenger drømmene mer enn dem som er fornøyd med tilværelsen og som ikke ønsker seg et annerledes og bedre liv.

Dessverre er budskapet like aktuelt i dag som for over 40 år siden.

Jeg er for at man skal bære drømmene inni seg som en verdifull skatt og forsøke å gå for  dem.

Selv har jeg flere drømmer…..

 

Her er noen bilder fra filmen som til tross for sterke, vonde scener også har noen herlige glimt av boblende livsglede:

Droemmen_A_11.ashx

 

 

jdr-drommen03

 

we_shall_overcome_4_m

 

we_shall_overcome_3_m

 

drømmen

 

drømmen2

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar