Velkommen til bloggen min

søndag 6. februar 2011

A tribute to Cirkeline, 12 år

 

Cirkeline2

Så ble hunden vår, Cirkeline, 12 år 5. februar. En milepæl for en liten hund.

 

Hun er verdens søteste, snilleste, harmoniske og hengivne hund. Det er jo litt vemodig at hun fyller 12 år, timeglasset er i ferd med å renne ut for henne. Men istedenfor å foreberede meg på at jeg kommer til å miste henne, kanskje om ikke veldig lenge, tenker jeg på all den gleden hun har gitt. Og det er ikke lite. Det er helt utenkelig for meg å ikke ha en hund.  Å leve sammen med en hund er en sann berikelse, og en av de svært gode tingene ved livet.  Jeg håper bare hun har hatt det godt hos oss også. Jeg tror det. Hun er vår 3. hund og den søteste hittil.  Jeg tror jeg skal skrive senere blogginnlegg om kjøp av hund, valg av rase og hva det innebærer å ha ansvaret for et dyr. Det er et stort ansvar å ha et kjæledyr, uansett hva slags. Jeg har jo bare kjennskap til hund, og det er krevende. En dachs som denne er livlig, nysgjerrig, rampete og ikke så lett å dressere. Den er en stor hund i en liten kropp. Den kan også være temmelig sta. De to førstekjøpte hundene våre var ulydige, de stjal mat på bordet, jaktet elg og var i særklasse selvstendige. Vi lærte litt på de to første, så hun her er atskillig mer lydig, stjeler ikke foran øynene på oss. Hun er mest opptatt av å gjøre menneskene sine til lags og å gjøre ting så hun får ros og godbit. Dessuten er hun “kosefrisk”, det vil si at hun må ha en viss dose kos hver dag. Det skal innrømmes at hun ligger i senga vår, og det har de to andre hundene våre også gjort. Hun her liker best å ligge på armen, det kan bli nokså varmt, men jeg klarer ikke å motstå henne når hun vil ligge tett inntil og kjenne kroppsvarmen min.

 

blikk3

Se det blikket!

 

Det siste året har hun hatt diverse helseproblemer som minner oss på at hun ikke lever evig. Hun måtte fjerne 5 tenner, de måtte opereres ut fordi hun hadde betennelse i munnen.  Hun har ingen problemer med å tygge, men så har hun ganske mange tenner igjen. Så tråkket hun over på en trelem på hytta til faren min, og skrek så høyt, og måtte få medisiner. I høst var øynene hennes gjenklistret, men øyedråper fiksa det.  Jeg håper hun blir noen år til.

 

100_0042

Ved havet i Stavern. Hun har alltid likt seg best på land.

 

playful

Svært lekende, liker å legge seg på ryggen og gni seg inn med lukta av tang og tare

 

531_3130

Følger godt med når menneskene hennes kommer hjem

 

113_1314

Jeg vet ikke om hun tenker, det ser sånn ut

 

vi drømmer sammen

Hun elsker å sitte høyt, se og ha oversikt

 

129_2948

Et tyggebein kan aldri bli for stort, et slikt bærer hun med ærefrykt opp i hundesenga si

 

70076327hbPvyP_ph

Her var hun så vidt kommet i hus, cirka 3 måneder. Jeg har sydd eget lappeteppe til henne med hunder på. Av og til skal man bare slå til med det sukkersøte

 

38177034grGsWE_ph

Sånn er en dachshundvalp, helt uimotståelig

 

i sjøen, oss to2

Ikke glad i vannet, men avbildet under “tvang” sammen med meg

 

Cirkeline3

Den ultimate hvilestilling

 

beauty

vakker

 

hunden min

Tatt det siste året, hun ser sprek ut, ikke sant?

4 kommentarer:

  1. Cirkeline er jo bare så vakker!!! Lady hilser og gratulerer med dagen!!! Utrolig mye selskap og glede i en hund :) Klem

    SvarSlett
  2. Takk skal du ha, marihøna, jeg syns hun er den vakreste, og ganske lik på din Lady som også er den nydelig hund! Klem fra Cirkeline og meg og lite voff til Lady

    SvarSlett
  3. En nydelig hund med vakre øyne, det er sikkert. Det er nok mye glede i det å ha hund og ansvar, det blir nesten som et barn. Jeg er sikker på at hun har hatt et veldig godt hjem hos dere.

    SvarSlett
  4. Tusen takk, lappedamen:) Det blir litt som å ha en 2 åring som aldri blir eldre på et vis, men ikke like slitsomt etter som årene går og hun roer seg. Men en valp er kjempeslitsomt:) Ja, håper hun har det godt hos oss. De fleste syns hun er litt bortskjemt, og det er jeg helt fornøyd med å høre.

    SvarSlett