Velkommen til bloggen min

torsdag 9. august 2012

Et helt liv har jeg trodd at en blomsterflue har vært en veps, dog litt mindre av størrelse


Ja, så feil kan man ta. Det jeg har trodd har vært en mini-veps som kunne stikke minst like hardt som en veps, viser seg å være en harmløs blomsterflue som bare suger nektar fra blomstene. En bekjent fortalte meg det da han så dette bildet.  Det er ikke mange år siden jeg ble stukket inni munnen av en veps, og det var smerter i timesvis. Nå kan jeg sjekke denne lille skapningen ut av gruppen for det jeg opplever som "farlig". Dermed kan jeg jo være litt mer pågående med kameraet også. Nå har jeg plukket og kjøpt blomster og tatt bilder sittende stille på en stol. De under her er noen av dem jeg har tatt nå med mitt macro objektiv.




























Nå er det bare godvær her hvor jeg er. Men det har vært to dager med heftige regnbyger.


6 kommentarer:

  1. Ingenting overgår naturens eget fargespill :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så sant, Wenche, naturen er en kilde til alt det vakre)

      Slett
  2. Så utrolig flott blomsterbilder det blir med et macroobjektiv. Nå har det blitt speilrefleks her i huset også, men så var det der med å fange det rette motivet da! Ikke alle som har så god fotosans som du har, sukk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Lappedamen, det kan bli bra med makro objektiv, og det er morsomt, men ikke lett, syns jeg. Det vanskelige er å få en bakgrunn og et fint lys. Gratulerer med speilrefleks, så gøy, da får du mange spennende timer og fotoopplevelser. Å fange motiv har mye å gjøre med trening!:) Jeg vet ikke om man trenger å ha noe spesielt talent, men mer øvelse, og du som syr har jo det i deg!!!!

      Slett
  3. Nydelige blomsterbilder du har tatt! Jeg har ikke tålmodighet til slik nærfotografering. Tror jeg ble kurert da mannen min og jeg gikk fra hytte til hytte for en del del år siden, og han skulle fotografere de bittesmå fjellblomstene. Det tok sin tid!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Grete! Haha, må le av mannen din som skulle fotografere fjellblomster, skjønner tålmodigheten ble satt på en prøve da. Mannen min er veldig tålmodig, men jeg kan jo ikke gå mange meter, så jeg har kjøpt blomster og Sigmund har plukket blomster til meg som jeg har tatt uten på verandaen her:)) Men han bærer utstyret for meg, jeg kaller ham for "skjerpaen" min, men jeg må jo begrense meg så han ikke går lei, men nå har vi jo fått en turkamerat, hunden Sara og da får han mer selskap mens jeg sitter på en stol og knipser:) Ha en fin helg fortsatt:)

      Slett