Velkommen til bloggen min

tirsdag 26. august 2014

Å vinne fotokonkurransen i Ski kommune og internasjonale konkurranser samtidig som jeg knuger Hans Børlis ord inntil meg



Det er alltid morsomt når bildene mine oppnår en eller annen form for anerkjennelse. Jeg sendte inn tre bilder til Ski kommunes fotokonkurranse helt på tampen av tidsfristen. Så vant jeg denne august månedens fotokonkurranse. Det er ekstra morsomt å vinne noe som arrangeres lokalt.  Dessuten var det veldig mange gode bilder med denne gangen.

Bildet heter "Kjærlighetsmøte i Midtsjøvann". Det ligger her på facebok, og også på kommunens hjemmesider:

https://www.facebook.com/136882309844737/photos/a.136882643178037.1073741827.136882309844737/261791387353828/?type=1&theater

De siste dagene mine har jeg hatt hellet med meg. Jeg vant også med et bilde av trådsneller på en internasjonal gruppe med flere tusen medlemmer.  Først så kom jeg til finalen med 30 stykker, deretter kom jeg blant topp seks. Veldig morsomt.



Deretter kom jeg som topp 30 med bilde av sopp:


Her er trådsnellen:

 Her er soppen:


Det er ikke sånn at jeg vinner veldig ofte, men jeg hadde kanskje noen bilder nå som er tatt i sommer.
Jeg tenker alltid ydmykt på hvor fint det er å få litt sånn oppmerksomhet, særlig når jeg med min sykdom nesten bruker krefter jeg ikke har på å få tatt bilder.

Det er et dikt av Hans Børli som sier det meste om hvordan jeg forholder meg i livet mitt, hvor mye jeg omfavner alt av de gode tingene som skjer, og disse ordene har jeg med meg hele tiden:

MINNENE

Ta det med deg!

Det minste av grønt som har hendt deg

kan redde livet ditt en dag

i vinterlandet.

Et strå bare,

et eneste blakt lite strå

fra sommeren ifjor

frosset fast i fonna,

kan hindre skredets

tusen drepende tonn i

å styrte utfor.

Hans Børli


Så dette diktet har jeg med meg overalt, og jeg tenker at ting som skjer kan

sammenlignes

med dette eneste strået, som er blakt, fra fjorårets sommer, som er frosset

fast i fonna og

som kan hindre skredets tusen drepende tonn i å styrte utfor. 

Sååå vakkert, så klokt. Jeg har så tro på slik livsvisdom, at det gjelder å

notere seg alt av

gode ting som skjer, det får oss til å omfavne og verdsette livet. Har man

ikke evnen til å se

dette "ene blake strået" må det veldig mye til før en person kan føle glede.

Ser man alle de

små, gode tingene kan man føle livsglede hver dag.

Så jeg trenger ikke vinne en fotokonkurranse for å oppleve livsglede, jeg

knuger til meg alt,

absolutt alt jeg klarer av de gode tingene. 


Takk for at du besøkte bloggen min. 

4 kommentarer:

  1. Gratulerer <3 <3 <3 Klem Tove Lindquist Andersen

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Tove, hjertelig tusen takk skal du ha!! <3<3<3 god klem fra Kjersti

      Slett
  2. Gratulerer!!!! Nydelige bilder :-) Og ord med dybde fra Hans Børli.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære sollemor, tuuusen takk!!! :) så koselig skrevet!!! Klem fra Kjersti

      Slett