Velkommen til bloggen min

onsdag 5. juni 2013

Svanenes hemmelige liv! Og bilder av Sara.


For noen dager siden oppdaget jeg det helt rørende: Å få innblikk i svanenes hemmelige liv. Ja, de ruger. De har bygd et STORT reir ved Østensjøvannet, altfor nær folk, og jeg håper folk respekterer at "her skal det lages babyer". Det er hannen som ruger og hunnen som holder vakt og jager bort de som skulle prøve å trenge seg på. Dette er noen dager siden, og jeg er spent på om det er kommet babyer.


Jeg listet meg stille forbi med all respekt. På tilbakeveien var det en kvinne som hadde satt seg i vannkanten, og svanen hadde tatt pause fra rugingen, og kvinnen matet både hannen og hunnen. Ja, man må jo bli sulten av å ruge og beskytte eggene sine.

Så på tilbaketuren ble det flere bilder i samme sjanger:


Det må ha vært et hardt og nitidig arbeid å bygge dette redet for det var kjempestort! Og det var tydelig nær at eggene skulle klekkes ut, for han brettet vingene godt rundt og over eggene.







På turen fikk jeg også tatt bilder av Sara, og de kommer her:








Og det var noen måker:





Og det var noen canadagjess i vannkanten



Dette var altså en liten tur ved Østensjøvannet for over en uke siden! Jeg håper jeg rekker en tur til dit før sommerferien.

En fin dag ønsker jeg deg som er på bloggen min!!
Tusen takk for at du er innom her!

4 kommentarer:

  1. Hej Kjersti!
    Så kul att se att du varit ute och hittat svanbo! Hjälps de inte åt att ruva på äggen, vet du det? Vi väntar också på att "våra" svanarna ska få sina små, men de ruvar ganska länge, cirka en månad tror jag. Fast andra fåglar har börjat få sina små! Jag vet att den kalla våren har försenat det mesta i naturen, så även barnafödandet.
    Härliga bilder fick du i alla fall, Kjersti!
    Kram Pia

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Pia! Ja, jeg har observert svanerede:) Jeg tror nok kanskje de hjelper hverandre å ruge, for de må jo spise, men begge tok seg fri for å få mat. Jeg er ikke helt sikker på om de hjelper hverandre eller om det bare er hannen som ligger på dem. Han la vingene så beskyttende rundt eggene, at det var helt rørende. Og dere venter også på at svanene skal få sine små:) Åhh, ruger de en hel måned:) Det var lenge.) Så andre fugler har fått sine små, spennende, da, vi ligger nok litt etter her i nord:) Ja, barnefødselen er også forsinket.) Tusen takk kjære Pia.) klem fra kjersti

      Slett
  2. Åh så vakkert!Mine yndlings fugler:-)og du har sett dem og de har bygget reir:-) :-) :-)Dette var fint å se:-) Jeg kom over degda jeg googlet hvor blesvanene av?Vi hadde så mangen her i Bergen som vi foret m brød da det var så kaldt.Til og med Stokk sva.ene åt:-)
    Men nu er alle borte og jeg savner mitt spesielle par.
    Derfor er det så fint å sedisse bildene:-)
    Hilsen Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anita,så koselig at du kom over bloggen min da! Ja, jeg har sett dem bygge reir. Så koselig at du likte å se disse. Så svanene i Bergen er ikke der, kanskje de bare har fløyet bort og så kommer tilbake? Skjønner du savner paret ditt, men kan være de kommer tilbake:) tusen takk skal du ha:) Hilsen Kjersti

      Slett