Velkommen til bloggen min

fredag 29. oktober 2010

Hvis du skulle glemme meg/Si tú me olvidas



Bildet har jeg funnet på nettet


eller hør det på spansk:


Si tú me olvidas

HVIS DU SKULLE GLEMME MEG


Jeg vil at du skal vite en ting.
Du vet hvordan dette er:
Hvis jeg ser
månen av krystall, den røde grenen
av langsom høst i mitt vindu,
hvis jeg raker sammen ilden
den uberørbare asken
eller brenselets rynkede kropp,
vil alt løfte meg mot deg
som om alt som finnes,
-dufter, lys, metaller
var små skip som styrte
mot dine ventende øyer.

Men
Hvis du, litt etter litt slutter å elske meg
Vil jeg slutte å elske deg, litt etter litt.

Hvis du plutselig glemmer meg,
ikke søk meg,
for jeg vil alt ha glemt deg.

Skulle du betrakte fanevinden i mitt liv
Som langvarig og gal
Og beslutte
Å etterlate meg ved bredden
av ditt hjerte hvor jeg har mine røtter,
tenk på
at den dagen
i den timen
vil jeg løfte mine armer
og trekke opp mine røtter
for å søke en annen jord.

Men
Hvis du,
Hver dag
hver time
føler at du er bestemt for meg
med denne uerstattelige sødmen -
Hvis det hver dag løftes
en blomst til dine lepper for å lete etter meg
da- min elskede -
vil hele denne flammen i meg blusse opp
I meg vil intet mildnes eller glemmes.
Min kjærlighet næres av din, min elskede,
Så lenge du lever vil den være i dine armer
Uten å forlate mine.

(oversatt av Guri Aarseth)
Pablo Neruda


SI TÚ ME OLVIDAS
QUIERO que sepas
una cosa.



Tú sabes cómo es esto:
si miro
la luna de cristal, la rama roja
del lento otoño en mi ventana,
si toco
junto al fuego
la impalpable ceniza
o el arrugado cuerpo de la leña,
todo me lleva a ti,
como si todo lo que existe,
aromas, luz, metales,
fueran pequeños barcos que navegan
hacia las islas tuyas que me aguardan.

Ahora bien,
si poco a poco dejas de quererme
dejaré de quererte poco a poco.
Si de pronto
me olvidas
no me busques,
que ya te habré olvidado.

Si consideras largo y loco
el viento de banderas
que pasa por mi vida
y te decides
a dejarme a la orilla
del corazón en que tengo raíces,
piensa
que en ese día,
a esa hora
levantaré los brazos
y saldrán mis raíces
a buscar otra tierra.

Pero
si cada día,
cada hora
sientes que a mí estás destinada
con dulzura implacable.
Si cada día sube
una flor a tus labios a buscarme,
ay amor mío, ay mía,
en mí todo ese fuego se repite,
en mí nada se apaga ni se olvida,
mi amor se nutre de tu amor, amada,
y mientras vivas estará en tus brazos
sin salir de los míos.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar