Velkommen til bloggen min

torsdag 7. oktober 2010

Dagens anbefalinger

Hvis jeg skulle anbefale noe her i skrivende stund, ja, så er det vaskehjelp. Hvis man er i en livssituasjon der ingen har særlig mulighet for å gjøre rent et hus, men har mulighet til å betale for å få det gjort: YESSSS! Og jeg har ikke hatt råd til vaskehjelp tidligere, og for meg oppleves det som ren luksus! Bare så det er sagt.

I dag har jeg skinnende rent hus. Og det er helt rent i minst ett døgn før vi sakte, men sikkert, bygger opp til neste gang.

En del av livssituasjonen i livet mitt er TIDEN som føles knapp. Tiden er jo noe som alle får for lite av, og det forstår jeg godt. Jeg har så mye jeg skulle gjort, og i fare for da å bli handlingslammet, er det bare å gjøre noe av det.

Jeg skulle jo sy dette gigantiske teppet, og det gjør jeg, men siden sy-hobbyen har ligget på is i flere år, kjenner jeg det river litt i lysten til å sy andre ting. Skal jeg ikke da gi etter? Jo, i dag gikk jeg til innkjøp av julestoffer, og jeg har bladd i dusinvis av bøker som har støvet ned, og som jeg nesten ikke trodde skulle se dagens lys igjen. Og jeg fikk så mange ideer.


Dette er en "teppegåte" som jeg sydde en adventstid for noen år siden.
Litt defensivt å legge ut bilde av noe jeg ikke har sydd i år, men sy-tørken har vart veldig lenge.
Designen er av Merete Veian, og jeg håper hun lager en ny i år.

Samtidig har jeg begynt på en bok, og den kommer jeg tilbake til. Jeg har fått den anbefalt fra flere hold, og jeg har skrudd forventningene høyt, ikke alltid like lurt å maksimere forventninger, men etter å ha lest tre sider, visste jeg det. Dette er bra litteratur. Her fløt språket. Forfatteren bruker metaforer og virkemidler som "personifisering" (personifisering er f. eks...når "huset hvisker")  og mye annet som får en til å nyte ordenes estetikk, og den traff meg under huden med én gang. Jo, jeg har en liten modul i litteraturvitenskap som jeg med glede skryter litt av. Mest fordi jeg tok den for tre år siden, altså i moden alder, kan man si.  Jeg har ikke blitt noe "bedre" til å lese bøker, der står vi alle likt, mener jeg, men jeg lærte litt som gjør at jeg leser på en annerledes måte. Boka heter "La meg synge deg stille sanger", og etter at jeg har lest "markens grøde", ville jeg jo tro at denne ville blekne i forhold,  men det er motsatt. Det er ikke alltid en nobelpris i litteratur er beviset på at noe er godt.  Jeg pleier å legge fra meg en bok hvis den ikke har begynt å engasjere meg på cirka side 40. Her ble smaksløkene mine pirret på første side. Er spent på fortsetttelsen.

Jeg vil sy, lese, og så vil jeg være sosial. Jeg har funnet ut at dess større behovet mitt er for å være sosial, jo mindre får jeg gjort. Samtidig er jo dette sosiale viktig for meg. Med min innlagte helsesvikt driver dagene av gårde i litt for høyt tempo. Det er viktig å være sosial, men jeg vil også gjerne gjøre noe som jeg ser resultater av.

Dessuten har jeg pianoet mitt. Nå har jeg spilt på stykker som trenger en vedlikeholdsdose. Jeg vil så gjerne spille.

Tror jeg trenger noen som kan lære meg å disponere tiden. Jeg er blitt ganske god på energiøkonomisering, men det er flere ting jeg kunne bli bedre på når det kommer til prioriteringer. Jeg kommer nok tilbake til noe av det som blant annet gjelder at "ting" kan være en tidstyv. Å eie for mye av "små ting" tar tid. Innrømmer at jeg har utviklet shoppe-genet de siste årene. Hm...hvorfor kaller vi det et "gen", akkurat som det er litt arvelig, og da fraskriver vi oss jo litt ansvaret for at vi litt for ofte svinger innom kjøpesenteret.

Mine anbefalinger koker ned til  vaskehjelpen (hvis man kan ta seg råd til det!) så man får mer tid til å gjøre det man vil som å dyrke hobbyer og å være sosial.

Det er nå sånn at de fleste av oss ikke får gjort alt vi har lyst til. Viktigst er å skape seg et liv med mening, syns jeg, og det prøver jeg på.

5 kommentarer:

  1. Jeg må si meg enig med deg; vaskehjelp bidrar til litt bedre tid til andre ting. Har hatt vaksehjelp i flere år og kan ikke tenke meg livet uten. Senest i dag etterlyste jeg dagene mellom mandag og fredag, men ingen ville vedkjenne seg at de hadde tatt dem! Jeg vil bli bedre på å prioritere tiden min.

    SvarSlett
  2. Godt å lese om noen som har det likt som meg! Takk for kommentaren

    SvarSlett
  3. Saa vakker duk! Ja dette med tiden... Jeg trodde jeg skulle faa mere tid da jeg sluttet aa jobbe og flyttet hit, men der tok jeg feil... :)Helt vanlig med vaskehjelper her, men vi har ingen. For oss fungerer det helt fint uten.

    SvarSlett
  4. Heisann,
    nå ser det ut som julegåten for 2010 blir lagt ut sent søndag og med gåtedeler helgen etter. Artig om du blir med i år også :-)

    SvarSlett
  5. Herlig, Merete! Jeg gleder meg. Håper bare det ikke er stitchery, det faller liksom utenfor min "kompetanse". Jeg har ikke deltatt på flere år, så det blir "come back", juhuuuuu! FLINKE DU!

    SvarSlett