Velkommen til bloggen min

mandag 4. oktober 2010

I går og i dag kom den....ikke så ille som fryktet...

ja..høsten altså. I løpet av gårsdagen og dagen i dag kom den sånn nesten helt plutselig. En god stund framover vil den være her, og i dag med ruskevær og liten kuling. Regn med en vind som rev bladene av trærne. For få dager siden var det sensommer i blått og grønt. Skiftningene i Norge er utrolige, kjappe og fascinerende. Samtidig kom fargene. De gule og røde.

I dag måtte jeg ut å hilse på høsten. Bli fortrolig med den siden jeg egentlig ikke er glad i den, men i dag var jeg full av begeistring. Jeg tok med fotoapparatet og knipset litt underveis. Så dette blogg-innlegget inneholder mange bilder.

Denne vakre eføyen fant jeg på turen min
På vei ned til sjøen

Jeg er opptatt av farger og lys. Farger er så mye mer enn de 7 vi har i regnbuen, det er nyanser som egentlig ikke har noen tallbegrensning. Jeg er også opptatt av musikk. Farger og musikk har mye til felles. De har parallelle klanger og harmonier, valører. Vi snakker om harmonier både i fargelæren og i musikken. Vi har fargelære og musikklære, fargepsykologi og musikkpsykologi. Vi har fargesirkelen og vi har kvintsirkelen i musikken. Uten å gå mer inn i akkurat dette, så er poenget at det gjelder å kunne se og oppdage. En gang for lenge siden trodde jeg brunt var brunt og grått var grått, men sånn er det ikke. Jeg har lagt inn bilder her av en steinkirke, og bare se! Veggen er FULL av farger, men egentlig består den bare av grått og brunt, men så er den full av sjatteringer som skaper masse liv .

Buskene blåser nesten flatt. Se fargene!


Det er også høstlige farger i tang og tare. Nå har jeg lært at også havet har årstider.
Forskjellene i dybde og lys, flo og fjære, samt kalde og varme strømmer virker inn på livet i havet.


Jeg syns det ser skremmende ut å skulle surfe i sånt vær, men antagelig er dette
topp forhold for surfe-entusiaster

Jeg har ruslet i fjæra, kjent duften av salt sjø med regnet piskende og synet av et viltert hav. Snodig var det å se at surfere og kano-entusiaster menget seg med de høye bølgene. Jeg har vært på kirkegården, kjent på stillheten. Jeg har sett alle fargene og kjent en boblende glede.


Dette er restauranten "sydvesten" i Helgeroa.
Stengt fram til neste sommer.

Det er jo en fantastisk opplevelse å se Stavern og omegn på denne årstiden. Stedet er lukket for turistene, men desto mer har det åpnet seg for de fastboende. Noen fastboende har fortalt meg at de får tilbake stedet sitt når sommergjestene drar, de lever igjen hverdagene sine i nærmiljøet, og de får mer plass, og sommersesongens tempo og støy erstattes av en annen harmoni og stillhet. Denne stillheten fikk jeg oppleve i dag på en rundtur i området.
 
Dette er den vakre steinkirken på Berg fra middelalderen. Litt usikkerhet om den er fra 1000- eller 1100-tallet. Den regnes som kanskje den flotteste og eldste middelalderkirken som finnes på hele Østlandet.


Det ligger mye historie her i Berg kirke i Brulanes kommune


Tatt fra siden. Legg merke til det nydelige
fargespillet i steinene

Kirken forfra


Litt kontraster her. Falt for denne båten. Den minner meg
om en av båtene i barne-TV

Han skulle bare lufte bikkja, men det er kommet store mengder vann pga manglende drenering av åker. Får håpe bonden snart gjør noe. Verst er det om våren der vannet nesten når hytta


Jeg avslutter dette innlegget med ei nydelig låt om høsten laget og sunget av Herborg Kråkevik, den heter:
"Haust":
http://www.youtube.com/watch?v=JHmF_1eMHcI


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar