Velkommen til bloggen min

onsdag 13. juli 2011

Vakre Mølen

 

IMG_5572a

 

I går var jeg på Mølen. Tok noen bilder av stein. Fant et dikt av den folkekjære dikteren Olav H. Hauge som heter “Eit ord”, og som passer til bildet jeg tok. 

Vi forbinder jo steiner med noe kaldt, men i diktet til Olav H. Hauge bruker han motivet “stein i ei kald elv” for å poengtere hvor viktig det er med kommunikasjon mellom mennesker , og budskapet er kanskje at vi ikke klarer oss alene. “Elv” kan være symbol for livet og “stein” som symbol for ord og kommunikasjon med andre.  Dessuten kan vi tolke det slik at vi trenger, ikke bare ett menneske, men flere mennesker i livene våre.

Her er det:

EIT ORD

 

Eit ord

- ein stein

i ei kald elv.

Ein stein til -

Eg lyt ha fleire steinar

skal eg koma over.

av Olav H. Hauge fra samlinga Dropar i austavind som kom i 1966

 

IMG_5575a

2 kommentarer:

  1. Jeg elsker Vestfold, takk for at du deler bilder og minner!

    SvarSlett
  2. Så hyggelig, da er vi flere som elsker dette distriktet. Tusen takk for koselig kommentar!

    SvarSlett