Velkommen til bloggen min

lørdag 23. juli 2011

NORGES TÅRER--THE TEARS OF NORWAY


IMG_6693 - Kopi kopiera
Bildet tok jeg i dag mens skrekkscenarioet viste seg på TV-bildene, bildet er for meg symbolet på det skjøre livet, det vakre livet med en spesiell tanke til ungdommene på Utøya


Forleden blogget jeg om dokumentaren som ble sendt på NRK: Gazas tårer. I går ble NORGES TÅRER en virkelighet idet landet vårt ble rammet av terrorhandlinger.
Det fins ikke ord for en så dyp, dyp tragedie. Først kom sjokket over angrepet på regjeringskvartalet med hjerteskjærende tv-bilder som gjorde at man bare nesten ikke kunne tro det som skjedde. Så kom nyheten om at det var kritisk på Utøya, og deretter kom meldingene på rekke og rad om de grusomste handlinger, drama og traumer som rammet ungdommene som var samlet på AUF’s sommerleir.

Tragedien skjedde først i  maktens sentrum i Norge, men så skjedde noe som er  helt hinsides all forstand, og som justisminister Knut Storberget uttalte som et angrep på Norges “diamanter” som er ungdom som ønsker å skape en bedre verden. En mann i politiklær skjøt løs på hundrevis av ungdommer som var samlet for å lære om politikk og som vil engasjere seg for å skape rettferdighet og fred i verden. Vi så skrekkbilder fra Utøya, ungdommer som svømte over Tyrifjorden.

Vi vet ennå ikke hvem, hvorfor, men jeg siterer min kjære Sigmund fra hans statusfelt på facebook:

“My country's just experienced the most violent and cowardly act during my lifetime. Let's all show that we'll use this to unite: for freedom of speech, for a united society with room for all, for peace, for an open and naive society, for democracy.”

Vi har tent lys, vi gråter med alle som er rammet, mens vi prøver å ta det hele innover oss, og tankene våre går til de som i dag har blitt ofre for terrorhandlinger, de som er drept, pårørende, barna og ungdommene på Utøya, og vi ber for at de som ligger på operasjonsbordet vil overleve!

Stoltenberg sa det så flott: “Vi skal ikke la denne terroren bringe Norge til taushet, vi skal fortsatt kjempe for et åpent og demokratisk samfunn!

Min dypeste medfølelse går til alle som er rammet!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar