Velkommen til bloggen min

mandag 23. desember 2013

God jul! Noen tanker om klimaendringer.

 GOD JUL!!

Så er vi inne i siste uka i 2013, og julaften er i morgen. Jeg gleder meg! Lenger ned er bilder av  julekortet jeg har sendt i år. Denne jula har jeg hoppet over en god del av julepynten, ei heller et juletre har vi fått i hus. Vi skal mest bort, og mannen i huset har strevd med et statistikkkurs, svært stort og teoritungt, først skriftlig oppgave, så eksamen på UMB. Så nå har vi gått inn for å lande jula mykt og godt, og jeg har kjøpt masse vakre juleblomster, tenner lys, pynter med litt nisser og engler samt at jeg legger mine hjemmelagede lappeteknikk-duker på bordene. Bittelille julaften ble avsluttet med et utrolig herlig naturprogram på NRK. Jeg blir mer og mer glad i naturprogrammer.

Ja, det var en serie om isbjørner forleden. Det var så vakkert og rørende. Ja, litt trist var det også fordi isen smelter ved polene på grunn av at vi mennesker har bidratt til den globale oppvarmingen som blant annet innebærer smelting på polene. Det er for liten vilje til å gjøre noe med disse problemene. Og det er fortsatt slik at en del av Frp mener at disse endringene ikke er menneskeskapte. Ekstra trist fordi de nå sitter i regjering.

Iallfall omhandlet programmet blant annet  en isbjørn med unge som nesten ikke overlevde på grunn av at isen smelter i nord. Det var ikke mat, bare tang og tare, og isbjørnen trenger jo en skikkelig fet og god sel iblant. Den diet ungen som vokste til, men isbjørnmor ble stadig magrere og måtte forsøke å få tak i mat, og da svømte den, men svømmeturen ble for lang for det var mye avstand mellom øyene, og normalt ville det vært is den kunne mellomlandet på, men isen er borte. Isbjørnungen hang på ryggen på moren som svømte og svømte. Vi fikk se hvordan isbjørnene hadde det lengre nord, der var det tjukk is, og fotografene var omringet av 13 isbjørnfamilier, fantastisk. Mens mor og barn noen mil sør  kjempet for livet sitt, og etter 3. episode fikk vi ikke vite hvordan det gikk med dem.  Jeg håper inderlig at myndigheter verden over vil ta tak i at vi ødelegger regnskogen og klimaet og alt hva det medfører.  Det er komplekse årsakssammenhenger til de faktorer som bestemmer klimaet, men en del av disse faktorene er i dag helt sikkert menneskeskapte. Det gjelder i første rekke drivhuseffekten som alltid har vært der, men som har blitt forsterket ved blant annet utslipp av CO2. FN's klimapanel, IPCC, har påvist en sammenheng mellom den globale temperaturøkningen og de menneskeskapte utslippene av klimagasser som har skjedd de siste 100 årene.

Det regner ute, i går var det nesten storm i kastene, jeg vet ikke om det har med klimaendringer å gjøre. Det skjer jo fra tid til annet at vi får regn istedenfor snø til jul. Men jeg ble minnet på at vi kan risikere å bare få slike vintre i fremtiden, og at det blir stadig mer flom, tørke og stigende havnivå.






Så kjøpte jeg meg en kommode på netthandelen, og det er jo et auksjonssted. Jeg trodde det var en liten bordkommode på 1 kg, men da regningen kom så jeg at det var over 1000 kr bare i frakt!! OIIII!, Det viste seg at det som skulle være en knøttliten kommode var en sak på 32 kilo. Nå er den tatt ut av pappesken, og jeg fikk samtidig kastet noe annet for å få plass til den. Jeg syns den var riktig fin.



Dette bildet er forsiden på julekortet og også forsiden på bloggen min. 


Dette blir kanskje årets siste blogginnlegg. Jeg ønsker deg som er innom en varm, god jul, og at vi er snille med hverandre.

Tusen takk til deg som følger bloggen min, og til dere som ser på bildene mine og kommenterer, det blir satt skikkelig pris på!

2 kommentarer:

  1. Hei på deg :)
    Jeg er innom en liten tur for å ønske deg en god jul. Og for å takke for alt du har delt av både bilder og tanker på bloggen din i løpet av året som har gått. Akkurat nå står ribba i ovnen her hos meg, vi samler vår lille familie her hos oss på julaften, mannen og meg, 2 voksne barn og min mor - samt de firbeinte, kattene og hunden (og sistnevnte er nok den som gleder seg mest til pakkene, og i en alder av 14 år er hun mer barnslig på dette punktet enn noensinne :) Jeg må planlegge godt og fordele det som skal gjøres over flere dager for å få energikabalen til å gå opp, derfor steker jeg ribba dagen før. Og legger ellers lista så lavt som mulig, rundvask og 7 slags bakst er det lenge siden det var her i huset - og sant å si tror jeg ingen legger merke til det heller... God julestemning får vi til uansett.
    Leste i innlegget under her om hun som mente at alle bestemmer over sin egen skjebne. Dessverre er det nok skremmende mange som tenker så snevert, kanskje man skulle ønske for dem at de en gang får oppleve noe som tvinger dem til å se ting fra et annet ståsted. Jula burde jo i hovedsak være en tid for omtanke, en tid hvor vi alle prøver å gjøre noe ekstra og strekke oss litt for nettopp dem som ikke er så priviligerte som oss. Jeg har alltid blandede følelser rundt dette med julefeiring, når vi strever vettet av oss med å finne på julegaver til noen som allerede har alt, da føles det som om noe er feil. Tenk om vi istedet kunne tatt alt vi bruker på julegaver og ekstra mat i jula - og gitt til dem som virkelig trenger det...
    Handelstanden ville sikkert ikke være enig med meg der, men det er nå engang sånn jeg føler det, og i år har jeg faktisk kjøpt en del av julegavene mine hos Kirkens nødhjelp, Noah, og andre frivillige organisasjoner. Det vil si at mottakerne får en del symbolske gaver, og jeg vet jo ikke helt hvordan det blir mottatt, men det får stå sin prøve. Jeg har forøvrig ønsket meg samme type gaver selv, så jeg har et lite "alibi" der :)
    Jeg ønsker deg og dine en fredfull og god julefeiring, og et spennende og helsebringende godt nyttår!
    Juleklem fra Lise

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lise!

      Så koselig med en julehilsen da!! Det er jo jeg som skal takke for at du følger bloggen min og gir kommentarer.
      Ribba i ovnen mens du skrev, og om noen timer samles dere, du og din familie, så koselig. Dere må ha en vakker julekveld. Og ikke sant, de firbeinte hører med. Så hunden gleder seg til pakkene. Vet du, Sara får agilitypinner, og siden vi skal feire jul hos venner, blir det ikke til at vi tar med dem, så hun får ikke pakket opp, men tror ikke gleden er så stor heller fordi det lukter ingenting av dem. Men din hund på 14 har vel erfaring med at det vanker godsaker på julaften. Tror kanskje jeg skal pakke inn en liten oksehale til Sara, hun er så kresen og vil ikke ha griseøre eller okseøre, aller helst kaninøre, hihi:) Og oksehale eller iallfall noe hun liker. Jeg kjøper i store kvanta når jeg finner det hun virkelig vil ha.

      Jeg skjønner sååå godt dette med energikabalen som skal gå opp. Jeg gjør alltid i stand inklusive pådekning dagen før jeg skal ha gjester. Og klokt å legge lista lavt, 7 slag og rundvask er ikke viktig heller. Viktigst er gleden, nærheten, julestemningen. Nå får vi vel også vind i kastene, blir spennende. Håper det ikke går utover folk at det blir storm og kuling over østlandet.

      Ja, er det ikke skremmende med folk som tror at man kan bestemme over sin egen skjebne. Hun kommer en gang til å forstå at sånn er det ikke, når livets tyngre sider møter henne, for de vil møte alle en eller annen gang. Ja, alle trenger å oppleve noe som får dem til å våkne, noe som ikke er sykdom, men at de får se noe på nært hold. Jeg ønsker ingen å bli syke altså. Det er så sant at jula burde være en tid for omtanke der vi strekker oss litt. Jeg skjønner at du har blandede følelser rundt jula, det er jo så mye som knytter oss til den, og den er så viktig, et slags sentrumpunkt i løpet av året der vi skal være lykkelige. Det er et lykkepress og anti-ensomhetspress på jula. Julegaver skal være overraskelse, tenker jeg, men jeg lever ikke som jeg sier her, jeg er absolutt med i kjøpegaloppen. Vi skulle gitt mer til de som trenger det.

      Handelstanden er uenig ja, de vil ha oss til å shoppe så mye som mulig, og de har intet å frykte, det virker som kjøpelysten til folk er omtrent konstant. Har du kjøpt julegavene dine hos Kirkens nødhjelp og andre oranisasjoner, såå bra!! Symbolverdi betyr mye, og du er tøff som tør, og klart at det får stå sin prøve. I min familie ville ikke det gått. Skal søke på kirkens nødhjelp etterpå og se. Jeg har et plan-barn med automatisk trekk samt at jeg støtter ME-forskningen, så det er jo et lite bidrag, men kunne vært mer.

      Dette var en veldig klok kommentar, Lise! Tusen takk! Jeg ønsker deg også en fredfull og fin julefeiring med deg og dine, og jeg ønsker for deg og alle syke og meg selv et helsebringende år. Og spennende også! Det beste av alt, måtte det bli mye av det i 2014. Ta vare på deg da!! Sender også med en hilsen til alle dyra du har rundt huset ditt ute:) Julevarm klem fra Kjersti

      Slett