Velkommen til bloggen min

torsdag 19. januar 2012

Den fantastiske poesien med følge av mine bilder


Jeg kan ikke skrive dikt, men jeg elsker poesi, og jeg kan da nyte hva andre kan trylle fram av ord, setninger, metaforer, rytme, altså det som kjennetegner poesien og som skiller den fra prosaen.

Derfor kan jeg av og til legge ut andres dikt med mine egne bilder. Bildene her er tatt i Kirkebygda i Enebakk nå i januar.

Litt nærmere enn det over

Jeg har stor glede av å lese dikt. Det flotte med poesien er at mening og estetisk opplevelse kan man finne i løpet av noen minutter. For noen av oss kan det av og til føles slitsomt eller tidkrevende å komme seg gjennom en tykk bok, og da ligger dikt-oasen der som noe man bare kan forsyne seg av.

Her er ett som gjør godt å tenke på nå som vi har vinteren her, og det er meldt skikkelig januarkulde de nærmeste dagene. Diktet handler selvsagt om mye mer enn en "bokstavelig" vinter, den handler om å ta vare på de gode minnene, tingene, det som gjør at man kan stå imot når livet ikke går på skinner:





Ta det med deg!
Det minste av grønt som har hendt deg
kan redde livet ditt en dag
i vinterlandet.
Et strå bare,
et eneste blakt lite strå
fra sommeren ifjor
frosset fast i fonna,
kan hindre skredets 
tusen drepende tonn i
å styrte utfor.

av Hans Børli


8 kommentarer:

  1. Fantastisk bilde nr.3!!!!

    Ha en fin dag Kjersti

    Har hatt en skikkelig nedtur men nü ser det ut til å snu, sender mail snart:-)
    Hilsen Annette

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Annette! Jeg har hatt en følelse av at du har hatt en nedtur, håper du kommer deg fort, setter stor pris på mail, klem fra kjersti

    SvarSlett
  3. Så vackert!!!!
    Önskar dig en trivsam helg.

    SvarSlett
  4. Tusen takk, Pj! GOD HELG til deg også:))

    SvarSlett
  5. Underbart vackra bilder, Kjersti!
    Vilket ljus och vilka färger!
    Till och med dikten kunde jag förstå,
    jag som inte är så förtjust i sådana!
    Kram Pia

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, kjære Pia! Det var både nydelig lys og vakre farger. Det var der jeg fant svanene i går, og da var det helt andre farger igjen. Naturen er virkelig i stadig forvandling, det er så nydelig, og det å kunne observere å ta til seg alt det nydelige. Kunne du forstå diktet, så koselig! Jeg vet du ikke er så förtjust i dikt, men noen er jo lett forståelige og kanskje litt triveligere å lese.)

      Slett
  6. Nydelige bilder - og som i kommentaren over - vakre farger og vakkert lys. Du vet hvordan du skal få det til ;o)
    Klem Mona

    SvarSlett
    Svar
    1. KJære Mona! Tuusen takk:) Det er morsomt å få til, men så mange bomskudd før det blir ett jeg er fornøyd med, god klem.)

      Slett