Velkommen til bloggen min

søndag 9. oktober 2011

Oslotur på lørdag og fotoshop elements for mac i postkassa



Blåtrikken på Ljabru stasjon, den kjørte jeg mye med da jeg en gang gikk på Nordstrand gymnas, det morsomme er at dette bildet kunne vært tatt for 30 år siden. Ingen spor av et postmoderne samfunn.






















Det har vært en svært hyggelig helg. Det var meldt regnvær i dag, derfor måtte jeg benytte  sjansen til å komme meg ut med kameraet i går. Det er kanskje å banne i kjerke, men jeg syns nok Mac er litt oppskrytt. I windows 7 følger det med fotoredigeringsprogrammer, visningsprogammer med mer, men på Mac'en er det lite av sånt. Et fremvisningsprogram der man ikke kan klikke "Neste"; men må gå tilbake til filene og klikke opp og ned én og én. Tungvint. Jeg ville ha nyeste versjon 10 av fotoshop elements, og har måtte vente til utgivelsen, og har måttet bruke en gammel PC til bilderedigering mens jeg installerte Picasa på Mac'en som iallfall gjorde litt nytte for seg.


Her var det fint å få Sigmund med. Nå er blåtrikken noe helt spesielt for ham fordi han holder på med en doktorgrad som blant annet omhandler støy fra blåtrikken. Jeg skal si den bråker!! Og særlig INNI hus som har trikken som nabo, sier Sigmund. Det vet jeg i grunnen fordi jeg en periode bodde i Grefsenveien med blåtrikken rett utenfor vinduet




Ved Nasjonaltheateret stasjon. 


De som kjenner meg vet at jeg har ME, at jeg ikke kan gå særlig mye. Derfor var det en opplevelse å stå her, snuse inn Osloatmosfæren en sen høstkveld.
































En kvinnelig gatesanger som kunne synge

Tidligere på dagen hadde jeg fått photoshop elements 10 for Mac i postkassa. Hurra! Nå kan jeg begynne med bildebehandling igjen. Man skal jo ikke snakke stygt om en rådyr Mac maskin kanskje, men den er faktisk tregere enn min gamle PC, programmer henger seg, og den virker litt gammeldags, men bevares, jeg er fornøyd. Den har et fløyelsmykt tastatur, og grafikken er en drøm!





























Jenter på by'n, i Karl Johans gate



















Fontenen ved Nasjonaltheateret

Jeg har vært en del ute i det siste, og det er bare å slå fast at det har blitt "vottevær", jeg har frosset og nesten vært overrasket over fallende temperaturer, men det er jo normalt når vi nærmer oss midten av oktober. 



























Her bygges det i Dronningens gate. Jeg syns den blågrønne fargen var nydelig 

Kvinne i gult














Operaen






































Ekebergrestauranten i kveldslys


























Trallene til avisbudene

Det var en fin Oslotur. Jeg må ta flere sånne, utforske og samtidig være på gamle trakter. Oslo er vel i dag enda mer en kontrastenes by enn da jeg bodde der fram til 1989. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar