Velkommen til bloggen min

torsdag 5. mai 2016

Fikk tre sølv og to bronse i NM i naturfoto--fotojakta! Storfornøyd!





I NM i naturfoto i runden for april fikk jeg tre sølvplasseringer og to bronse. Det er jeg storfornøyd med.  Det arrangeres av villmarksliv, og har innsendelse 10 måneder i året. Jeg har aldri fått mer enn ett "sølvbilde"; så TRE var for meg helt utrolig og veldig gøy.

Jeg legger dem nedover etter plassering. Det øverste av tre hettemåker som kommer flyvende rett mot meg, der ingen berører vingene til hverandre er ikke et bilde jeg har klart å ta før. Jeg har ikke som mål å vinne mye sammenlagt. Forrige måned hadde jeg så mye annet å tenke på så jeg glemte å sende inn, og derfor glapp poengene for mars. Men for meg er det enkeltresultater som teller og som er morsomme hvis man i det hele tatt skal konkurrere i foto. Det er jo et stort tema egentlig.  Om man skal konkurrere. Opplevelser av bilder er veldig subjektivt. Det fine med naturfoto er at der blir bilder premiert både når de dokumenterer virkeligheten, og når man lager mer kreative uttrykk.

Her er mitt andre sølv som jeg har kalt "overganger":


Her er det tredje: 

Dette bildet har fått mange priser andre steder, blitt cover på en gruppe på facebok. Tror mange blir berørt av den vakre kjærligheten mellom to svaner. Den er i særklasse spesiell. Svanene er monogame, og de holder sammen livet ut. Jeg har fått sett kurtise og parring, og det er en rørende seanse.  Å ta bilder i naturen er jo ikke for å konkurrere først og fremst, det handler om gleden ved å oppleve natur, være ute, kjenne det pulserende livet. 

Så mine to bronseplasseringer: 

Den vakreste og søteste fuglen jeg vet: toppdykkeren! For øyeblikket ruger de på to egg ved Østensjøvannet, og det ventes utklekking om få dager. Spennende. 

Så til slutt er dette bildet som jeg vant hele Norsk naturfotofestival med, plukket ut av 500 innsendte bidrag, samt at dette også fikk høy sølvplassering i februarmåned. 


Dette er ikke ment som skryt, men jeg har behov for å dele gleden med andre. Likefullt gleder jeg meg stort over andres premieringer og framgang. Jeg håper snart å komme meg ut å fotografere igjen. Det har gått en stund siden sist da jeg har vært plaget med en infeksjon og deretter et mavevirus med veldig høy feber som jeg ikke har kommet meg av. Jeg blir minnet på hvor skjørt livet er, og det er bare å  nyte. 

I dag i bilen så jeg for første gang at våren var kommet, det grønnes, den fantastiske skruden naturen kler seg i er her nå!! 

Jeg ønsker deg som titter innom en kjempefin vår fortsatt!  Tusen takk for at du besøkte bloggen min! 


4 kommentarer:

  1. Fantastisk flotte bilder! Gratulerer så mye ☺

    SvarSlett
    Svar
    1. kjære Sollemor, tusen hjertelig takk! Så snilt! Tror du er eneste som kommenterer her, men ser av lesertall at det er noen innom :) GOD HELG!

      Slett
  2. Gratulerer, det blå er så flott.
    Ønsker deg god helg

    SvarSlett
    Svar
    1. kjære "gamle ugle", hjertelig tusen takk!! Så koselig at du la inn en melding :) Hilsen Kjersti

      Slett